هر آنچه درباره پرسپولیس و سایپا که باید بدانید; از معرفی علی کریمی تا جای خالی آقای گل و احمد نور

هر آنچه درباره پرسپولیس و سایپا که باید بدانید; از معرفی علی کریمی تا جای خالی آقای گل و احمد نور

دو تیم پرسپولیس و سایپا روز سه شنبه در هفته یازدهم لیگ برتر مقابل یکدیگر صف آرایی خواهند کرد.

پیروزی‌دیلی - نگاهی داشته ایم به آمار و نکات این دیدار از زوایای مختلف.


علی دایی، تنها مربی مشترک

تنها مربی مشترک در تاریخ 2 تیم سایپا و پرسپولیس، علی دایی بوده که با تیم سایپا قهرمان لیگ و با تیم پرسپولیس قهرمان جام‌حذفی بوده است.


بهترین برد سرخ ها

بهترین برد پرسپولیس برابر سایپا در لیگ برتر 2 بار با نتیجه 4 گله بوده است، یک بار در لیگ اول و یک بار در لیگ دوازدهم.


بردهای پرسپولیس سه برابر سایپا

در تاریخ تقابل های دو تیم پرسپولیس و سایپا 21 برد برای سرخپوشان و 7 برد برای نارنجی پوشان به ثبت رسیده و 16 دیدار هم با نتیجه تساوی به پایان رسیده است.


برترین های دو تیم

جمشید شاه محمدی ومحسن خلیلی از نفرات برتری بوده اند که در بازی های بین 2 تیم پیراهن شماره 9 بر تن کرده اند.


10 سال شکست ناپذیری 

پرسپولیس از سال 72 تا 82 به مدت 10 سال برابر تیم سایپا شکست نخورده است،در سال 72 سرخپوشان 3-1 ودر سال 82 با حساب 3-2 این باخت رخ داده است.


در انتظار پنجاه و هشتمین گل

در تاریخ بازیهای 2 تیم پرسپولیس 58 بار وسایپا 43 بار به هم گل زده اند وبر این اساس پرسپولیس 15 گل بیشتر وارد دروازه حریف کرده است.


به یاد 22 سال قبل...

اولین بازی پرسپولیس و سایپا 22 سال و 3 ماه قبل در مسابقات سوپرجام تهران برگزار شد. این دیدار با تساوی یک ـ یک برای 2 تیم به پایان رسید. در اولین بازی تاریخ 2 تیم، گودرز حبیبی سرمربی سایپا و علی پروین سرمربی تیم پرسپولیس بودند.

 اما اولین بازی 2 تیم در دوران لیگ حرفه ای در سال 80 یعنی 16 سال قبل برگزار شده است.


ابراهیم صادقی، مرد همیشگی سایپا

ابراهیم صادقی بعد از 17 سال که به عنوان بازیکن در تیم سایپا حضور داشت و 29 مرتبه با پیراهن این تیم مقابل پرسپولیس قرار گرفت در فصل جاری در کسوت مربیگری و در کنار علی دایی روی نیمکت سایپا قرار گرفته است.


اولین برد برای سایپا بود

اولین برد در بازی‌های لیگ برتری 2 تیم در پاییز سال 1372 نصیب سایپا شد. سایپا در این بازی 3 ـ یک برنده شد.


نخستین گلزنان

اولین گل تاریخ بازی‌های 2 تیم را فرامرز میرزایی برای سایپا و محمد اژدری برای پرسپولیس به ثمر رساندند.


نقاط مشترک دو تیم

مربیان زیادی هم بازیکنان پرسپولیس بوده و در کادرفنی سایپا به‌صورت سرمربی یا مربی حاضر بوده‌اند. محمد مایلی‌کهن، بیژن ذوالفقارنسب، سیدعلی افتخاری، علی دایی، جواد منافی، داود فنایی و ... گروهی از این دسته بودند.


نزدیک ترین فاصله

پرسپولیس و سایپا در لیگ سال 72 نزدیک‌ترین فاصله را به هم داشته‌اند. در این سال، سایپا قهرمان لیگ شد و پرسپولیس روی پله دوم قرار گرفت و جالب اینکه سرمربی وقت سایپا کسی نبود جز علی دایی.


ریشه دارترین ها

سایپا و پرسپولیس، جزو 5 تیم تاریخ لیگ‌برتر هستند که همواره در ادوار مختلف این بازی‌ها در مسابقات حضورداشته‌اند.


تاثیر انکارناپذیر پرسپولیسی ها

بزرگ‌ترین افتخارات سایپایی‌ها، یعنی 3 عنوان قهرمانی آنها در لیگ و یک قهرمانی در جام‌حذفی با حضور مربیان پرسپولیسی (بازیکن سابق پرسپولیس) به‌دست‌آمده است. دایی و ذوالفقارنسب این 2 نفر هستند.


وقتی کریمی خودش را معرفی کرد...

در بازی لیگ سال 77 که با برد یک ـ صفر پرسپولیس به پایان رسید، علی کریمی زننده گل بود و با این گل خودش را به جامعه فوتبال ایران معرفی کرد. علی پروین بعدازاین بازی 2 تیم بود که عنوان کرد؛ این بازیکن علی کریمی از کریم باقری هم بهتر خواهد شد.


اولین انتقال

در 27 سال قبل اولین انتقال بین پرسپولیس وسایپا با حضور قنبرپور از سایپا به پرسپولیس رخ داد.


جای مهدی و احمد خالی....

از پرسپولیسی های کنونی مسلمان، طارمی( 3بار)، کامیابی نیا و نوراللهی (2 بار) سابقه گلزنی با پیراهن پرسپولیس مقابل سایپا را در کارنامه دارند که از این جمع طارمی و نوراللهی در بازی پیش رو قادر به همراهی پرسپولیس نخواهند بود.


یک پرسپولیسی واقعی آن سوی میدان

در تیم سایپا اکنون محمد عباس زاده ای توپ می زند که همه می دانند همیشه به پرسپولیس ارادت خاصی داشته چه زمانی که در این تیم حضور داشت و چه بعد از آن. عباس زاده حتی فصل گذشته که با 24 گل آقای گل لیگ یک شد هم، کسب این عنوان را با خانواده هادی نوروزی، کاپیتان فقید سسرخپوشان تقدیم کرد. عباس زاده اکنون با 4 گل بهترین گلزن تیم سایپا در فصل جاری سات و با توجه به اینکه بعد از آمدن برانکو و با تصمیم این سرمربی از پرسپولیس کنار گذاشته شد در بازی روز سه شنبه حرف های زیادی برای گفتن خواهد داشت.


سایپا ضغیف در دفاع

پرسپولیس با یک بازی کمتر نسبت یه سایر تیم ها و 17 گل زده و 6 گل خورده، سومین خط حمله و نخستین خط دفاع برتر لیگ را در اختیار دارد. سرخپوشان همچنین با 20 امتیاز در رده دوم قرار دارند.

تیم سایپا که با 14 امتیاز از 11 بازی گذشته در رده ششم جدول لیگ برتر قرار دارد با 11 گل زده و 13 گل خورده چهارمین خط دفاع ضعیف را در اختیار دارد.


مرجان گلچین-خبرنگار پیروزی

پرسپولیس-سایپا

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی