همه تیم‌هایی که مجبور شدند با غیبت در جام‌جهانی کنار بیایند/ داغ حذف از جام‌جهانی

همه تیم‌هایی که مجبور شدند با غیبت در جام‌جهانی کنار بیایند/ داغ حذف از جام‌جهانی

تیم‌های بزرگ پیش از ایتالیا در دوره‌های گذشته جام‌جهانی حاضر نبوده‌اند.
به گزارش پیروزی دیلی، فردا قرعه‌کشی جام جهانی‌ 2018 روسیه انجام می‌شود. 32 کشور از اینکه نمایندگان‌شان را در این مراسم می‌بینند خوشحالند و هیجان دارند و البته چندین کشور نیز با حسرت به این مراسم نگاه می‌کنند. ایتالیا، هلند و شیلی بزرگترین غایبان این دوره از رقابت‌ها به حساب می‌آیند. به خصوص ایتالیا که نیامدنش یک شوک بزرگ به فوتبال بود. چنین شوک‌هایی قبلاً هم در تاریخ جام جهانی‌ بر پیکره تیم‌های بزرگ وارد شده و برخلاف قوانین فیزیک، جام جهانی‌ بدون حضورشان برگزار شد و اتفاقی هم نیفتاد.

 ایتالیا- 1958 

ایتالیا که همین حالا حذف از روسیه را به جان خرید، پیش از این یک بار طعم تلخ بیرون ماندن از جام جهانی‌ را چشیده بود. لاجوردی‌پوشان به جز سال 1930 که خودشان در تورنمنت حضور نداشتند، تنها یک بار در جام جهانی‌ غایب بودند که آن هم به سال 1958 برمی‌گردد. جامی که قرار بود در سوئد یعنی حریف امشب لاجوردی‌پوشان برگزار شود. ایتالیا در گروه خود با تیم‌های ایرلندشمالی و پرتغال روبه‌رو شد. آبی‌پوشان در بازی آخر باید با ایرلندشمالی بازی می‌کردند و برای صعود به تنها یک امتیاز نیاز داشتند. یک امتیازی که به دست نیامد و ایرلندشمالی با نتیجه 2 بر یک پیروز شد تا ایتالیا از گردونه رقابت‌ها حذف شود. 

یوگسلاوی- 1966

 در جام جهانی‌ قبلی یعنی 1962 تا نیمه‌نهایی پیشروی کرده بود و موفق شد در بین تیم‌های بزرگ جایگاهی برای خودش دست و پا کند. آنها حتی در یورو 1968 هم توانستند تا فینال خودشان را بالا بکشند و آنجا مغلوب ایتالیا شدند. با این حال یوگسلاوی برای رسیدن به جام جهانی‌ 1966 انگلیس ناکام بود. یوگسلاوی که آن زمان نسل خوبی را در اختیار داشت کارش را در مرحله مقدماتی بدون دغدغه آغاز کرد و تیم‌های لوکزامبورگ و فرانسه را با برد پشت‌ سر گذاشت اما این پایان کار نبود. روزهای بد با شکست 3 بر صفر مقابل نروژ و در آخر باخت به فرانسه، کار را عملاً برای یوگسلاوی غیرممکن کرد. 

آرژانتین- 1970 

در تاریخ فوتبال حتی نام آرژانتین هم در بین غایبان جام جهانی‌ دیده می‌شود. تیمی که تا روز آخر برای رفتن به روسیه 2018 استرس داشت، سال 1970 غایب اصلی جام جهانی‌ بود. ماجرا از این قرار است که دو هفته پیش از شروع رقابت‌های مقدماتی، ژنرال خوان کارلوس اونگانیا رئیس فدراسیون فوتبال آرژانتین، آرماندو رامون رئیس اتحادیه فوتبال این کشور را مجبور به استعفا کرد. تقابل بین این دو نهاد باعث شد پای تیم ملی و سرمربی وقت آن هومبرتو ماسچیو هم به این ماجرا باز شود. نتیجه این شد که آدولفو پدرنرا جای هومبرتو را روی نیمکت گرفت و در گروهی که تیم‌های پرو و بولیوی حضور داشتند نتوانستند به جام جهانی‌ راه پیدا کنند. سبک بازی آرژانتین و عدم آماده‌سازی به موقع آنها به خاطر اختلافات بین فدراسیون و اتحادیه فوتبال این کشور باعث حذف این تیم از جام جهانی‌ شد.

 انگلیس- 1974 

الف رمزی از سال 1963 سرمربی تیم ملی انگلیس بود و با این تیم سال 1966 اولین و آخرین قهرمانی در جام جهانی‌ را تجربه کرد. سرعت تغییر نسل در تیم ملی اما کند بود و رمزی همچنان به نسل 1966 تکیه می‌کرد. اتفاقی که باعث شد آنها در مرحله مقدماتی جام جهانی‌ 1974 خوب ظاهر نشوند و نتوانند صعود کنند. با این افتضاحی که انگلیسی‌ها به بار آوردند دوران حضور رمزی روی نیمکت سه‌شیرها به پایان رسید و بیشتر از 11 سال نشد.

 چک‌‌اسلواکی- 1978

 چک‌اسلواکی آن زمان یکی از تیم‌های بزرگ قاره اروپا به شمار می‌رفت. آنها بعد از اینکه در یورو 1976 قهرمان شدند برای صعود به جام جهانی‌ به دردسر افتادند. در گروهی که فقط یک تیم به جام جهانی‌ صعود می‌کرد، چک‌اسلواکی باید با تیم‌های ولز و اسکاتلند رقابت می‌کرد. نتیجه این شد که یاران کنی دالگلیش در اسکاتلند جهانی شدند و چک‌اسلواکی برای همیشه با این رویداد خداحافظی کرد. 

هلند- 1982 

در دو جام جهانی‌ قبلی تا مرحله نهایی بالا آمده و به مقام نایب‌قهرمانی رضایت داده بود. مشکل اصلی هلند در آن زمان این بود که کشوری با 14 میلیون نفر جمعیت برای تغییر نسل بازیکنانش همیشه به دردسر می‌افتاد. در مرحله انتخابی جام جهانی‌ 1982، هلند با تیم‌های بلژیک، قبرس، ایرلندشمالی و فرانسه همگروه شد. در پایان این رقابت‌ها بلژیک به عنوان تیم نخست راهی اسپانیا شد و فرانسه هم بالاتر از ایرلند به هلند به جام جهانی‌ رفت. هلند در این گروه با 9 امتیاز چهارم شد.

 فرانسه- 1994 

هیچ‌کس باور نمی‌کرد تیمی که در جام جهانی‌ 1994 غیبت داشت بتواند قهرمان جام جهانی‌ 1998 شود اما اینکه فرانسه چرا در آمریکا غایب بود مشخص نیست. تیمی با ترکیبی از بازیکنان بزرگ همچون برنارد لاما، لورن بلان، مارسل دسایی، دیدیه دشان، امانوئل پتی، فرانک سوزی، اریک کانتونا و ژان پیر پاپن مقابل سوئد و بلغارستان کم آورد و نتوانست به جام جهانی‌ صعود کند. آن زمان هدایت خروس‌ها به عهده ژرار هولیه بود. 

هلند- 2002 هلند

 دومین غیبت خود در تاریخ جام جهانی‌ را سال 2002 تجربه کرد. در گروهی که تیم‌های پرتغال، آندورا، قبرس، استونی و جمهوری ایرلند حضور داشتند، هلند حتی شانس دوم شدن را هم از دست داد. پرتغال به عنوان تیم اول صعود کرد، جمهوری ایرلند با 24 امتیاز راهی پلی‌‌آف شد و لاله‌های نارنجی با 4 امتیاز اختلاف کمتر، بازی‌های جام جهانی‌ کره و ژاپن را از خانه تماشا کردند. 

مصر- 2010 

مصر را نمی‌توان در زمره تیم‌های بزرگ قرار داد اما غیبت آنها در جام جهانی‌ آفریقای جنوبی به خودی خود عجیب بود. مصری‌ها حد فاصل سال‌های 2006 تا 2010 سه بار پیاپی قهرمان جام ملت‌های آفریقا شدند تا به عنوان قدرتمندترین تیم قاره سیاه شناخته شوند. تیمی که آخرین بار سال 1990 جام جهانی‌ را تجربه کرده بود برای صعود به آفریقای جنوبی هم دچار دردسر شد. آنها در رقابت با الجزایر و زامبیا کم آوردند تا جهانی شدن‌شان تا سال 2018 طول بکشد.

جام جهانی

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی