وقتی ستاره فوتبال ایران جایی در بین بهترین ها نداشت؛ ظلم های AFC به پرسپولیس تمامی ندارد

وقتی ستاره فوتبال ایران جایی در بین بهترین ها نداشت؛ ظلم های AFC به پرسپولیس تمامی ندارد

کنفدراسیون فوتبال آسیا با نایده گرفتن ستاره پرسپولیس و انتخاب های سلیقه ای، ظلم هایی را که به نماینده فوتبال ایران با گرفتن حق میزبانی مقابل نمایندگان عربستان و انتخاب داوران عرب داشت کامل کرد.

اختصاصی پیروزی دیلی؛ کنفدراسیون فوتبال آسیا فهرست نامزدهای بهترین های سال 2017 آسیا را اعلام کرد. در این فهرست وو لی از جیانگسو چین،عمر خریبین از الهلال و عمر عبدالرحمان از العین کاندیدای دریافت توپ طلای آسیا هستند و در کمال تعجب نام هیچ بازیکنی از فوتبال ایران دیده نمی شود. این درحالی است که ملی پوشان کشورمان در مقدماتی جام جهانی درخشش خیره کننده ای داشتند و تیم ملی ایران به عنوان اولین کشور آسیایی و دومین تیم دنیا تیم به جام جهانی راه یافت و در صعود زودهنگام تیم ملی به این رقابتها، مهدی طارمی و سردار آزمون نقش بسزایی داشتند و جای بسی تعجب دارد که چگونه AFCتوانسته از درخشش ستاره های فوتبال ایران به این راحتی عبور کند.

مهدی طارمی علاوه بر تیم ملی، با پیراهن پرسپولیس در لیگ برتر ایران و لیگ قهرمانان آسیا درخشش فوق العاده ای داشت و نقش پررنگی در قهرمانی سرخپوشان در لیگ شانزدهم و رسیدن این تیم به نیمه نهایی آسیا داشت.سردار آزمون هم در حالی بین نامزدهای بهترین بازیکن بین‌المللی آسیا جایی ندارد که این روزها همه رسانه های معتبر دنیا به دلیل درخششی که در مسابقات مقدماتی داشت از او به عنوان یکی از ستاره جام جهانی 2018 یاد می کنند.

 

 درخشش طارمی در سال 2017

 بدور از تعصب باید گفت آقای گل دو فصل اخیر فوتبال ایران نه تنها چیزی کمتر از 3 بازیکن دیگر نداشت که حتی با وجود اینکه دومین تجربه آسیایی خود را با پرسپولیس پشت سر می گذاشت در مقاطعی بهتر از رقبای سرشناس و باتجربه خود ظاهر شد. طارمی در سال 2017 درخشش چشمگیری در لیگ قهرمانان آسیا  و مسابقات مقدماتی جام جهانی داشت و 7 گل با پیراهن پرسپولیس و 8 گل با پیراهن تیم ملی به ثمر رساند تا در هر دو تورنمنت برترین گلزن ایران باشد.

 

 نقش طارمی در صعود پرسپولیس و تیم ملی

او با گلزنی در 3 بازی متوالی برابر تیم های ازبکستان، قطر و چین که گل های دو بازی آخر از قضا 3 امتیازی بود نقش مهمی در صعود زود هنگام تیم ملی به جام جهانی داشت. طارمی همچنین با زدن 18 گل در فصل گذشته  بهترین گلزن مسابقات لیگ شانزدهم بود و با گلزنی های خود ضمن قهرمان کردن پرسپولیس برای دومین سال متوالی توانست عنوان آقای گلی و مرد سال فوتبال ایران را تصاحب کند. او در 9 مسابقه لیگ قهرمانان آسیا هم 7 گل برای سرخپوشان به ثمر رساند و یک پاس گل داد تا نقش پررنگی نیز در صعود تنها نماینده فوتبال ایران به جمع 4 تیم برتر آسیا داشته باشد.

 

طارمی دیگر چه باید می کرد؟

نمایش های خوبی مهاجم جوان پرسپولیس باعث شد که این بازیکن 4 بار در لیگ قهرمان آسیا و یکبار در بازیهای مقدماتی جام جهانی از سوی کارشناسان ای اف سی به عنوان بهترین بازیکن زمین انتخاب شود تا جایی که حتی کنفدراسیون فوتبال آسیا از او به عنوان ستاره مسابقات فوق یاد کرده و بارها عملکرد وی را مورد تمجید قرار داده بود و مجموع، این موارد باعث شده بود که کارشناسان و رسانه ها از شانس بالای طارمی برای کسب عنوان مرد سال آسیا خبر دهند، اما بر خلاف پیش بینی ها نام ستاره فوتبال ایران حتی در فهرست کاندیدای برترین های آسیا هم قرار نگرفت! تا این پرسش مطرح شود که طارمی چه کار دیگری باید انجام می داد تا نامزد توپ طلای آسیا شود؟

 

ملاک انتخاب AFCچیست؟

مگر غیر از این است که ملاک انتخاب ای اف سی درخشش در مسابقات قاره ای است؟پس چگونه می شود بازیکنی که در دیدارهای لیگ قهرمانان آسیا و بازی‌های مقدماتی جام جهانی خوش درخشیده و بارها بهترین بازیکن میدان انتخاب شده شانسی برای تصاحب توپ طلا ندارد؟ طارمی تنها دو مسابقه پرسپولیس را در نیمه نهایی آسیا، آن هم  به دلیل محرومیت از دست داد، اما او پیش از آن، خود با درخشش زمینه صعود سرخپوشان را به مراحل پایانی مسابقات فراهم آورده بود.شاید برخی ها بگویند چون طارمی در این دو دیدار حاضر نبود و پرسپولیس به فینال نرسید شانس کسب توپ طلا را از دست داد، اما اگر این فرضیه داشته باشد، پس چگونه وو لی که به همراه جیانگسو در مرحله یک هشتم حذف گردید و همچنین عبدالرحمانی که در یک چهارم با العین از دور مسابقات کنار رفت در این فهرست قرار می گیرد؟ نکته مهمتر اینکه هردوی این بازیکنان به همراه خریبین نتوانستند با تیم های ملی کشورشان به جام جهانی راه پیدا کنند. در واقع اگر طارمی با گلزنی های خود در مقدماتی جام جهانی، خصوصا مراحل پایانی مسابقات در صعود تیم ملی تاثیرگذار بود، 3 ستاره دیگر عملکرد خنثی در رده ملی داشته و علیرغم گلزنی نتوانستند کمکی به صعود کشورشان به جام جهانی 2018 روسیه داشته باشند.

 

برابری تعداد گل های عبدالرحمن با طارمی

شکی نیست که هر 3 بازیکن، از برترین های آسیا هستند، اما بنظر می آید کارشناسان ای اف سی بیشنر از آنکه  به عملکرد ستاره های آسیایی در مسابقات اخیر قاره توجه داشته باشند سوابق بازیکنان را مدنظر قرار داده اند. قرار گرفتن نام مرد سال آسیا در بین کانیدا از جایی جالب می شود که می بینم او به اندازه طارمی در لیگ قهرمانان آسیا گلزنی کرده. گرچه عمر عبدالرحمن اماراتی 5 پاس گل بیشتر از طارمی داده اما باید گفت او به اندازه مهاجم پرسپولیس در مسابقات ملی درخشش نداشته است.

 

انتخاب خریبین برای درخشش در دو بازی؟

 عمر الخریبین، مهاجم سوری الهلال هم که با گلزنی در بازی رفت فینال لیگ قهرمانان حالا 10 گله است و شانس کسب برترین گلزن مسابقات را هم دارد، تا قبل از دیدار مقابل پرسپولیس در نیمه نهایی، تنها 4 بار توانسته بود  گلزنی کند.  البته بعید است که AFC  تنها عملکرد او را در دو بازی نیمه نهایی ملاک قرار داده باشد و قطعا گل هایی که این مهاجم برای تیم ملی سوریه در مقدماتی جام جهانی به ثمر رسانده را در این انتخاب دخیل داده است.

 

ستاره چینی بهتر بود یا طارمی؟

هرچقدر  انتخاب عمر عبدالرحمن و عمر خریبین منطقی باشد، نمی توان از کنار نام مهاجم چینی تیم جیانگسو گذشت. وولی که در مسابقات این فصل لیگ قهرمانان آسیا کمتر از دو بازیکن دیگر گلزنی کرده و حتی دو گل هم کمتر از طارمی به ثمر رسانده، در حالی در این فهرست قرار می گیرد که در ترکیب تیم ملی چین عملکرد چندان قابل توجهی نداشت. این بازیکن که بیشتر در سوپر لیگ چین درخشش داشته تا مسابقات قاره ای به مهدی طارمی، ستاره بی چون و چرای قاره آسیا در 2017 ارجیحت داده شد!

 

 

ظلم های ناتمام  AFC به پرسپولیس

در مقایسه می توان گفت این بازیکنان با عملکردی مشابه با طارمی و حتی ضعیفتر از او کاندیدا شده اند تا کنفدراسیون فوتبال آسیا با انتخاب های سلیقه ای خود ظلم هایی را که به نماینده فوتبال ایران با گرفتن حق میزبانی مقابل نمایندگان عربستان و انتخاب داوران عرب داشت کامل کرده باشد. شاید اگر کنفدراسیون فوتبال آسیا عدالت را رعایت کرده بود پرسپولیس قربانی اشتباهات داوری نمی شد و اکنون به جای الهلال در فینال لیگ قهرمانان آسیا حاضر بود. اما به لطف لابی عربستانی ها  هم پرسپولیس حذف شد و هم حق ستاره این تیم خورده شد.



شیوا دورانگر

حیدری :
۷ آذر ۹۶
تحلیل بسیار زیبایی بود. در ضمن تا زمانی که کشورمان نماینده ای در رده بالای تصمیم گیران کنفدراسیون آسیا نداشته باشد. همین آش است و....
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی