پرسپولیس دو بار حماسه ساخته، اما 47 سال حسرت برد برای استقلال در ماه بهمن

پرسپولیس دو بار حماسه ساخته، اما 47 سال حسرت برد برای استقلال در ماه بهمن

  هفتاد و چهارمین  دربی پایتخت روز یکشنبه در حالی برگزار خواهد شد که این بیست و نهمین جدال تاریخ دو تیم در فصل  زمستان و دهمین مصاف دو تیم در بهمن ماه خواهد بود.

به گزارش اختصاصی پیروزی دیلی، در 9 دربی قبلی در  ماه بهمن، پرسپولیس 3 بار برنده شده و سهم استقلال تنها یک پیروزی است و 5 بازی با تساوی به پایان رسیده است. استقلال تقریبا نیم قرن( 47 سال) است در دربی های بهمن ماه برنده نشده است.

اما در مجموع 83 دیدار گذشته 21 پیروزی برای پرسپولیس، 24 برد برای استقلال و 38 تساوی به ثبت رسیده است. پرسپولیس 81 بار دروازه استقلال را باز کرده و آبی ها نیز 78 بار مقابل سرخها گلزنی کرده اند. دیدار  هشتاد و چهارم  دو تیم درحالی برگزار خواهد شد که شاگردان برانکو  با 47 امتیاز و اختلاف 13 امتیازی به تیم منصوریان در رده نخست قرار دارد و استقلال هم با 34 امتیاز در جایگاه سوم قرار دارد.

اولین رویارویی

اولین دیدار پرسپولیس و استقلال یک بازی دوستانه بود که به نوعی آغاز فعالیت رسمی تیم فوتبال پرسپولیس در فوتبال کشور محسوب می شد. 16 فرودین 1347 در امجدیه دو تیم برای اولین بار مقابل یکدیگر قرار گرفتند که این بازی برنده ای نداشت و با تساوی بدون گل دو تیم همراه بود.  از ستارگان پرسپولیس در دربی اول بیوک وطنخواه و بهمن نوروزی، در سال های قبل بازیکن استقلال بودند و در فهرست اولین بازیکنان مشترک پرسپولیس و استقلال قرار می گیرند.  

دو اسطوره سرخ در صدر

برترین گلزنان دربی درطول تاریخ این رقابت ها صفر ایرانپارک با 7 گل در صدر است. ایرانپاک در دربی های هفتم، هشتم، نهم، پانزدهم، شانزدهم و بیست و یکم گلزنی کرده است. کلانی هم با 6 گل در رده دوم است.

دو رکورد پروین

علی پروین با 20 بار حضور در دربی به عنوان بازیکن بیشترین تعداد حضور در دربی را داشته است. علی پروین همچنین 25 بار هدایت سرخپوشان را در دربی بر عهده داشته و از این حیث نیز در تاریخ دربی ها رکوردار است.

اولین های تاریخ دربی

اولین مربی:دهداری(پرسپولیس)-دانایی فر(استقلال)

اولین گلزن دربی: احمد منشی‌زاده (استقلال)

اولین کاپیتان ها: همایون بهزادی از پرسپولیس و کامبیز جمالی از استقلال

اولین گل‌زن خارجی: عیسی ترائوره مهاجم اهل کشور مالی در بازی رفت لیگ 1382 گل برتری پرسپولیس را به ثمر رساند.

اولین داور دربی:عبدالرضا موزون

بیشترین کاپیتانی

علی جباری 10 بار، همایون بهزادی 7 بار

بیشترین بی شکستی

احمدرضا عابدزاده در 13 بازی با پیراهن هر 2 تیم در دربی شکست نخورده است. عابدزاده ۵بار با پیراهن استقلال و ۸بار با پیراهن پرسپولیس در دربی به میدان رفته است.

بیشترین حضور در دربی

 محمود خوردبین سرپرست این روزهای پرسپولیس 53 بار در دربی به عنوان بازیکن و سرپرست حاضر بوده است.

بیشترین قضاوت

محسن ترکی در 7 دربی به عنوان داور حضور داشته است و بیشترین قضاوت را در تاریخ دربی ها داشته است.

پر گل ترین ها

پرگل ترین دربی سرخابی ها  دو برد 6 بر صفر پرسپولیس در سال 52 و  4 بر 2  در دربی 82 بوده است. همچنین برد 4 بر یک پرسپولیس در بهمن 1350 هم سومین بازی پرگل تاریخ دربی هاست.

امان از هاشمی نسب

مهدی هاشمی نسب 4 گل برای پرسپولیس و یک گل برای استقلال زده است همچنین شاهرخ بیانی 2 گل برای پرسپولیس و یک گل برای استقلال زده است. غلامرضا فتح آبادی نیز یک بار برای استقلال و یک بار برای پرسپولیس گلزنی کرده است.

4 دربی ناتمام همیشه به نفع رقیب

در دربی چهارم در بهمن ماه سال 1348 پرسپولیسی ها در اعتراض به قضاوت داور زمین را ترک کردند و فدراسیون نتیجه دیدار را سه بر صفر به نفع تاج اعلام کرد.

در دربی ششم در سال 1349 نیز دوباره اتفاق دربی چهارم تکرار شد و پرسپولیسی ها در اعتراض به داوری زمین مسابقه را ترک کردند.

در دربی بیست و دوم نیز به دلیل هجوم تماشاگران بازی نیمه تمام ماند.

در دربی سی و هشتم نیز با هجوم تماشاگران پرسپولیس به زمین، دیدار ناتمام ماند و استقلال با حکم عجیب فدراسیون به ریاست داریوش مصطفوی سه بر صفر برنده اعلام شد و ستاره های سرخابی هم با احکام تاریخی محروم شدند.

 دربی های حماسی ماه بهمن

 3 دربی از 9 دربی برگزار شده در ماه بهمن از جمله بازیهای ماندگار تاریخ دو تیم است. بهمن 1350 استقلال برای اولین بار در تاریخ دربی 4 تایی شد. این پرگل ترین و یکطرفه ترین بازی دو تیم در 10 دربی ابتدایی تاریخ است که پرسپولیس با 2 گل حسین کلانی و گل های صفر ایرانپاک و محمود خوردبین در برابر تک گل علی جباری موفق شد استقلال را 4 بر یک شکست بدهد.

 14 بهمن 88 پس از ۶ بازی متوالی با نتیجه تساوی پرسپولیس توانست به سریال تساوی های خسته کننده دربی پایان دهد و  گل فرهاد مجیدی با گل هادی نوروزی و سوپرگل کریم باقری جواب داده شد .پرسپولیس بازی را برد تا یکی از خاطره انگیزترین بازیهای تاریخ دربی به ثبت برسد.

38 سال بعد از ثبت اولین هت تریک توسط بهزادی، ایموند زاید با گلزنی مقابل استقلال توانست دومین و آخرین هت تریک تاریخ دربی را ثبت کند. این بازی که یکی از مهیج ترین بازیهای تاریخ دربی است در حالی با پیروزی پرسپولیس به پایان رسید که استقلال مظلومی برتری را در کمتر از 10 دقیقه برابر پرسپولیس 10 نفره دنیزلی از دست داد.

 

شیوا دورانگر

حماسه

دربی

پرسپولیس

امید :
۲۳ بهمن ۹۵
حماسه بزرگ فردا رقم خواهد خورد تا در تاریخ ماندگار شود
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی