پرسپولیس-نفت؛پر از دوئل و خاطره/جای هادی خالی

پرسپولیس-نفت؛پر از دوئل و خاطره/جای هادی خالی

پرسپولیس و نفت برای بیست و دومین بار در تاریخ رقابتهای باشگاهی فوتبال ایران مقابل یکدیگر قرار خواهند گرفت.

به گزارش پیروزی دیلی، در هفته سوم رقابتهای لیگ برتر، تیم پرسپولیس از ساعت 20:45‏ امروز(پنج شنبه) در ورزشگاه تختی میهمان تیم نفت تهران خواهد بود. کمتر از 3 هفته قبل دو تیم در قالب سوپرجام به مصاف یکدیگر رفتند که این بازی با برتری قاطع پرسپولیس به پایان رسید.
دیدار سوپرجام در حالی انجام شد که هفته ها پیرامون برگزاری یا لغو آن بحث وجود داشت و به دلیل تدارک بازی دربی در آلمان توسط اسپانسر تکلیف برگزاری آن نامشخص بود و بارها تا آستانه لغو شدن هم پیش رفت. در نهایت اما این بازی برگزار شد و قهرمان فصل گذشته لیگ برتر و جام حذفی در ورزشگاه آزادی مقابل یکدیگر قرار گرفتند که این بازی با پیروزی 3 بر صفر پرسپولیس و قهرمانی سرخپوشان همراه بود. پرسپولیس فصل گذشته هم در هر ۲ دو دیدار رفت و برگشت با نتایج ۳-۰ و ۲-۰ موفق به پیروزی شده بود.   


برتری آماری پرسپولیس مقابل نفت
 در تاریخ بازیهای باشگاهی فوتبال ایران پرسپولیس و نفت تاکنون 21 بار به مصاف یکدیگر رفته اند که حاصل آن  12 پیروزی برای پرسپولیس و 3 برد برای تیم نفت تهران بوده است. 6 بازی دو تیم با نتیجه مساوی به پایان رسیده است.

پیروزی پرسپولیس در اولین رقابت
اولین دیدار رسمی پرسپولیس و نفت در جام باشگاه های تهران در سال 60  انجام گرفت که سرخپوشان با گل های فتح آبادی و کارگر بازی را به سود خودش به پایان بردند. غلامرضا فتح آبادی اولین گلزن بازیهای دو تیم است.

 شکست تیم نفت در اولین بازی لیگ برتر
آخرین مصاف دو تیم در سال66 اتفاق افتاد و به دلیل حضور نفت در دسته های پایین تر، رویارویی دوباره این دو تیم 23 به تاخیر افتاد. در سال 88 با صعود تیم نفت به رقابتهای لیگ برتر بار دیگر این دو تیم مقابل یکدیگر قرار گرفتند و  در هفته چهارم دور رفت بازیها برای اولین بار در تاریخ رقابتهای لیگ برتر مقابل هم به میدان رفتند که این دیدار نیز با پیروزی پرگل 3 بر یک به سود پرسپولیس به پایان رسید. سرخپوشان در مجموع دو بازی رفت و برگشت در آن سال 8 بار دروازه نفتی ها را گشود.

 لیگ برتر و باز هم  برتری سرخها
پرسپولیس و نفت در مجموع بازیهای لیگ برتر، تاکنون 14 بار با هم بازی کرده اند که حاصل آن 5 پیروزی برای پرسپولیس،  3 شکست برای این این تیم و 6 تساوی میان دو تیم بوده است. 
پرگل ترین بازی
بهترین نتیجه تاریخ دو تیم در دور برگشت فصل 89 لیگ برتر اتفاق افتاد که سرخپوشان با نتیجه 5 بر یک حریف را در هم کوبیدند. علیرضا محمد، حمیدعلی عسگری،هادی نوروزی ،حسین بادامکی و تیاگوفراگا برای سرخپوشان در این بازی گلزنی کردند. 

محمدخانی؛ بهترین گلزن
ناصر محمدخانی با 3 گل زده، بهترین گلزن سرخپوشان مقابل نفت بوده است. او در جریان بازی دو تیم در مسابقات باشگاه های تهران در سال 61  با زدن 3 گل یک تنه تیمش را به پیروزی رساند. محمدخانی تنها بازیکنی است که در تاریخ بازیهای موفق به هت تریک شده است. از جمع نفرات فعلی پرسپولیس مهدی طارمی و حسین ماهینی با زدن دو گل برابر نفت شانس رسیدن به محمدخانی را دارند.

 خاطره تلخی که شیرین شد
یکی از حساسترین بازیهای دو تیم بدون شک بازی برگشت دو تیم در لیگ پانزدهم است.در روزی که 100هزار تماشاگر به امید برد پرسپولیس به آزادی آمده بودند، سرخپوشان در عین ناباوری به نفت بازی را واگذار کردند و در فاصله دو هفته مانده به پایان فصل صدرنشینی را از دست دادند. وحید امیری در دقیقه 83 روی اشتباه کمک داور و در یک موقعیت آفساید دروازه پرسپولیس را باز کرد .پرسپولیس این بازی را روی اشتباه کمک داور باخت و در پایان فصل قهرمانی را از دست داد. دو سال بعد اما این شکست با پیروزی برابر نفت در سوپرجام جبران شد و خاطره تلخ از دست رفتن جام با کسب یازدهمین قهرمانی برای سرخپوشان به خاطره ای شیرین بدل شد.

 10 بازیکن مشترک
در بین نفرات دو تیم، 10بازیکن مشترک وجود دارد. کمال کامیابی نیا، وحید امیری، علیرضا بیرانوند، سیدجلال حسینی در تیم پرسپولیس و محمد نصرتی،امیرحسین فشنگچی، محسن بنگر، سامان آقا زمانی، مهدی دغاغله و حامد آقایی در تیم نفت، بازیکنانی هستند که سابقه بازی در هر دو تیم را دارند.


 نتایج کامل دیدارهای این دو تیم به شرح زیر است:

جام باشگاه های تهران:
1360-پرسپولیس 2-نفت یک(فتح آبادی و عباس کارگر)
 1361-پرسپولیس3- نفت صفر(ناصرمحمدخانی3)
1362-پرسپولیس یک- نفت صفر(علی پروین)
1366-پرسپولیس یک-نفت صفر(عباس کارگر)

جام حذفی تهران:
1361-پرسپولیس2-نفت صفر(پروین و فتح ابادی)

جام حذفی کشور:
1391-پرسپولیس4-نفت یک(نوری(2) ماهینی و نوروزی)

سوپرجام کشور:
1396- پرسپولیس3 – نفت0(علیپور،مسلمان، احمدزاده)

لیگ برتر:
1389-رفت:پرسپولیس3- نفت صفر(علیرضا نورمحمدی(2) ارفی)
1389-برگشت:پرسپولیس5- نفت یک( علیرضا محمد،علی عسگر ، نوروزی ،  بادامکی، تیاگوفراگا)
1390-رفت:پرسپولیس صفر،- نفت صفر

1390-برگشت: پرسپولیس 3- نفت صفر(مدافع حریف، زاید و فشنگچی)
1391-رفت:پرسپولیس صفر-نفت صفر
1391-برگشت:نفت یک-پرسپولیس یک
1392-رفت:نفت یک- پرسپولیس صفر
1392-برگشت: پرسپولیس صفر- نفت صفر
1393-رفت:پرسپولیس یک، نفت یک (صادقیان)
1393-برگشت:نفت2- پرسپولیس یک(عباس زاده)
1394-رفت:نفت یک-پرسپولیس یک(کمندانی)
1394-برگشت:پرسپولیس0- نفت2
 1395- رفت:پرسپولیس 3-نفت 0(ماهینی، طارمی، کامیابی نیا)
1395-برگشت: نفت 2-پرسپولیس 0(رفیعی،طارمی)
1396-رفت:پرسپولیس؟نفت؟


شیوا دورانگر

پرسپولیس- نفت

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی