پشت پرده برگزاری بازی پرسپولیس در هوایی آلوده‌تر/خون استقلالی‌ها رنگین‌تر از خون پرسپولیسی‌ها!

پشت پرده برگزاری بازی پرسپولیس در هوایی آلوده‌تر/خون استقلالی‌ها رنگین‌تر از خون پرسپولیسی‌ها!

 استقلال همیشه نسبت به پرسپولیس از مزیت هایی ویژه بهره برده است. 

به گزارش پیروزی‌دیلی، آنها گاهی خدمات ویژه ای دریافت می‌کنند و تبعیضی آشکار را در مقاطع گوناگون و به دلایل مختلف شاهد بوده ایم. یکی از آخرین موارد که می‌خواهیم درباره اش صحبت کنیم یک بام و دو هوا در لغو بازی به دلیل آلودگی هوا بود. از گذشته ها، برخوردهای کمیته هایی مثل کمیته‌های انضباطی و اخلاق نمادهایی از این واقعیات بودند. 


یادی از جا به جایی جام ها با اشتباهات داوری

درست همان زمانی که داوران  با اشتباهات سهوی خود، استقلال را به سوی کسب سهمیه و جام هدایت کرده اند، داورانی دیگر با اشتباهات سهوی امتیازات پرسپولیس را به فنا داده و چه جام ها که سهوی از ویترین افتخارات پرسپولیس بیرون کشیده نشد. 

برخورد شدید با پرسپولیسی ها، مدارا با آبی ها

صادقیان به خاطر حرکتی در نهایت2 ماه محروم می شود که مشابه آن از بازیکنان استقلال سرمی‌زند ولی حتی به آنها نمی‌گویند، بالای چشم شان ابرو است. برای بازیکن پرسپولیس در فضای مجازی اتفاقی بیفتد، تا اطلاع ثانوی محروم می‌شود تا بعد تصمیم بگیرند. ولی وقتی رسوایی بازیکن استقلال به بار می‌آید، می‌گویند نباید دامن زد چون روح جامعه آزرده می‌شود. بازیکن پرسپولیس بیرون از ایران با یک هوادار درگیری لفظی پیدا می‌کند و محروم می‌شود ولی بازیکن استقلال به یک ورزشگاه توهین می‌کند و آب از آب تکان نمی‌خورد.

استقلالی ها سراغ قلیان بروند چیزی نیست . پرسپولیسی ها بروند، فاجعه است. تیم استقلال کلا دوپینگ کند، همه چیز با یک تذکر جمع می‌شود، اما خدا نکند در مورد پرسپولیسی ها شائبه ای پیش بیاید.

تا بوده همین بوده !

خلاصه از وقتی به یاد داریم و دست چپ و راست خودمان را شناختیم و فهمیدیم فوتبال را با پا بازی می‌کنند، همین بوده است و تا ابد نیز چنین خواهد بود. لغو بازی استقلال به دلیل آلودگی هوا و برگزاری بازی پرسپولیس برابر نفت آبادان در جام حذفی از جمله همین یک بام و دو هوا ها بود. 

استقلال آسوده خاطر، پرسپولیس بلاتکلیف

همین یکشنبه هفته گذشته بود که گفتند بازی استقلال برابر ایرانجوان بوشهر در روز دوشنبه به دلیل آلودگی هوا لغو شده است. این اتفاق در حالی روی داد که تمام پیش بینی های سازمان هواشناسی و سازمان کنترل کیفیت هوا نشان می‌داد، این وضعیت روز به روز بدتر خواهد شد.در واقع همان زمان معلوم بود که روز بازی پرسپولیس-صنعت نفت هوای تهران آلوده تر خواهد بود. پس باید آن بازی هم لغو می‌شد، اما نشد، چرا ؟

چرا؟

برای بازی استقلال از یک روز قبل اعلام شد که برگزار نمی‌شود، ولی برای بازی پرسپولیس همه چیز به حدود سه ساعت قبل از شروع بازی کشید، چرا؟ معلوم بود این بلاتکلیفی روی پرسپولیسی که می‌خواهد در شهر خودش بازی کند، تعطیلی نیم فصل نداشته و بازی هایش فشرده و بی وقفه بوده، اثر نامطلوب تری خواهد داشت تا روی حریفش. ولی این کار را کردند، چرا؟  با این بلاتکلیفی در عمل، امکان حضور تعداد زیادی از هواداران گرفته می شد، چون نمی‌توانستند از قبل برای حضور در ورزشگاه برنامه ریزی کنند اما این اتفاق افتاد، چرا؟ 

به این چراها اضافه کنید این سوال را که چرا بازی استقلال لغو شد ولی بازی پرسپولیس یک روز بعد در هوایی آلوده تر برگزار شد.

بازی در هوایی آلوده تر

از اینجا به بعد ما فقط به مواردی استناد می‌کنیم که یا در سایت سازمان کنترل کیفیت هوای تهران آمده است یا در اپلیکیشن آن که روی گوشی های همراه مورد استفاده قرار می‌گیرد. ما از خودمان هیچ حرفی نمی‌زنیم و تصاویر این موارد نیز موجود است.   میانگین شاخص آلودگی هوای تهران در ذرات معلق کوچکتر از 5/2 میکرون در روز 27 آذرماه، همان روزی که بازی استقلال عقب افتاد، کمتر از 150 واحد بود. این میانگین در روز بازی پرسپولیس به استناد تصویر زیر به بالاتر از 150 واحد رسید که به معنای آلوده تر شدن هوا بود. 

 

خون استقلالی ها رنگین تر بود

و اما سراغ نزدیک ترین مرکز سنجش کیفیت هوا نسبت به ورزشگاه آزادی می رویم. ورزشگاه آزادی در منطقه 22 تهران قرار گرفته است. نزدیک ترین مرکز به آن سامانه سنجش آلودگی هوا در همین منطقه 22 است که در پارک رز واقع شده است. یادآور می‌شویم اکثر جداول آماری مربوط به آلودگی هوا بر اساس شرایط در ساعت یازده همان روز به روز رسانی می‌شوند و تا ساعت 8 صبح روز بعد فیکس می شوند. هرچند با اقدام جالب این سازمان شرایطی فراهم شده که در بعضی بخش های سایت امکان بررسی ساعت به ساعت را داشته باشید. 

سامانه سنجش واقع در منطقه 22 در جدول آرشیو سایت، میزان آلودگی از جهت ذرات ریز معلق را در ساعت یازده هر دو روز، برابر و عدد 139را نشان می‌دهد که در جداول زیر قابل مشاهده است. حال این سوال مطرح می‌شود که چرا بازی یک تیم لغو شده و بازی دیگری برگزار شده است. آیا خون استقلالی ها و هواداران آنها قرمزتر و رنگین تر از خون پرسپولیس و هوادارانش است؟

 

 

این در حالی است که به استناد دو تصویر زیر در روز بازی پرسپولیس میانگین آلودگی تهران بیشتر از روز قبل آن بود و وارد هشدار هوای ناسالم برای تمام گروه ها شد.

 


البته مسوولان سازمان لیگ می‌توانند بگویند استقلالی ها در نهایت روز چهارشنبه بازی کردند که هوا آلوده تر هم شده بود ولی این مساله بعد از آن بود که رسانه ها مشخص کردند پرسپولیس با وجود آلوده تر شدن هوا، مجبور به بازی شد در حالی که بازی استقلال لغو شده بود. 

اطلاعات متناقض برای سالم اعلام شدن هوا

و اما اتفاقات روز بازی پرسپولیس-نفت آبادان جدای از این تبعیض و یک بام و دو هوا حکایت های جالب دیگری هم داشت که برای خود ما عجیب بود. سعید فتاحی مسوول برگزاری مسابقات، روز دوشنبه در مصاحبه ای اعلام کرده بود، روز سه شنبه سه ساعت قبل از بازی پرسپولیس-نفت آبادان جلسه ای تشکیل می شود و مشخص می‌کنند بازی انجام خواهد شد یا نه؟ باز یادآوری می‌کنیم تکلیف استقلالی ها یک روز قبل از مسابقه روشن شده بود. همچنین نقل قولی از وی آمد که اگر شاخص آلودگی بالای 150 باشد بازی انجام نمی‌شود. 

گویا روز بعد ساعت یازده جلسه تشکیل شد. حدود 40 دقیقه بعد مصاحبه ای از فتاحی روی خروجی خبرگزاری ها قرار گرفت که سنجش ها نشان می‌دهد هوا در محدوده ورزشگاه آزادی سالم است.این حرف یعنی شاخص آلودگی کمتر از 100 واحد است. شما اگر دیدید هوا کمی کدر است و این مساله به خاطر شرجی هوا نیست، اصلا شک نکنید شاخص آلودگی هوا به ذرات ریز معلق نمی‌تواند چنین عددی باشد. به سایت سازمان کنترل کیفیت هوا مراجعه می‌کنیم. با حیرت می‌بینیم مرکز پارک رز، عدد 97 را در ساعت یازده نشان می‌دهد.

 

 عددی که نمی توانست واقعی باشد چنانکه اکنون اثری از آن را در این سایت نمی‌بینید. اینکه چه شد را قضاوت نمی کنیم. قضاوت با مردم و کارشناسان فن!

با سایت هواشناسی به شک افتادیم

به سایت سازمان هواشناسی مراجعه می‌کنیم. با آن سرعت و جهتی که از باد زده بود، نمی‌شد هوا سالم باشد. محدودیت افق دید هم بیانگر وجود مشکل بود. به سایت سازمان کنترل کیفیت هوا برمی‌گردیم. به فکرمان می‌رسد بخش های دیگری را چک کنیم. از طریق اپلیکیشن اندروید هم اقدام می‌کنیم و شاخص آلودگی هوا در مرکز پارک رز برای ساعت 11 روز سه شنبه 28 اذر ماه ، نه عدد 97، بلکه عدد 139 بود. همان عددی که به خاطر آن بازی استقلال لغو شد. یعنی شرایط ناسالم برای گروه های حساس!

 

 

وضعیت قرمز شد

لحظاتی بعد همان بخشی که عدد 97 را نشان می دهد هم اصلاح می‌شود. آن هم وقتی که آن جلسه البته اگر وجود خارجی داشته است به پایان رسید و همه چیز صورتجلسه شده بود. برای ما که همه چیز روشن بود. چند لحظه بعد دوباره به سامانه مراجعه می‌کنیم رنگ های هشدار دهنده از نارنجی به قرمز تغییر کرده اند. مرکز سنجش آلودگی هوا در منطقه 22 ، میزان ذرات ریزتر از 5/2 میکرون معلق در هوا را در ساعت 12 روز سه شنبه، 152 واحد اعلام می‌کند. یعنی ناسالم برای همه گروه ها. در چنین شرایطی یک رقابت ورزشی برگزار نمی‌شود در حالی که روز قبل از آن تیم دیگری با آلودگی 139 واحدی بازی نکرد.

 

ابراهیم فتاحی-خبرنگار پیروزی

پرسپولیس-صنعت نفت آبادان

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی