گاف 90 در نظر سنجی

گاف 90 در نظر سنجی

عادل فردوسی پور در برنامه نود ۱۴ فروردین به شکلی ناشیانه دو نظرسنجی تدارک دید که نتیجه یکی نتیجه دیگری را منهدم کرد و بشدت شگفتی ساز شد . گویی گاف و پارادوکس میان نظرسنجی های ملی و میلی به نود هم سرایت کرده است.

دوستان ما در رسانه ها طی چندروز گذشته به انتخاب برنامه دورهمی بعنوان بهترین برنامه تلویزیونی و مهران مدیری بعنوان مجری برتر سیمای ملی در سال ۹۵ با دیده تعجب نگریستند.
دست به دست شدن جایگاه چندسال اخیر عادل با مهران مدیری و از بام به زیر آمدن او ، با واکنش جالب این مجری باسابقه به این نظرسنجی مواجه شد. وی ضمن تبریک به مهران مدیری، مقایسه یک برنامه ورزشی و فوتبالی مثل ۹۰ را با برنامه دورهمی منطقی ندانسته است! 
شاید لازم باشد به ایشان یادآور شویم هردو برنامه مذکور از نوع چالشی و پرطرفدار هستند و نباید به صرف تفاوت موضوع، از مقایسه اقبال مردم به هریک از آنها اجتناب کرد گرچه مدیری با اختصاص دادن یکی از سری برنامه های دورهمی به حاشیه های فوتبال بدون آنکه با آوردن اشخاص برروی خط برنامه و بحث و جدل های بی نتیجه از وزن برنامه بکاهد ، پیام برنامه را به روشنی به مخاطبانش رساند. در این بین نباید از کار خوب احسان علیخانی در طراحی هدفمند و هوشمندانه و نوع نظرسنجی او غفلت کرد.
نظرسنجی که میلی بودن در آن به چشم نخورد و تفکر و اندیشه و انتخاب صحیح جامعه آماری هدف ، بخوبی پشت آن قرارگرفته بود. 
پس از پارادوکس موجود فی مابین نتیجه نظرسنجی های عجیب برنامه نوروزی شبکه ورزش در انتخاب بازیکنان برتر ۱۳۹۵ در خطوط مختلف با نتیجه نظرسنجی های دیگر با همین موضوع بالاخص با نظرسنجی برنامه نود شبکه ۳ که نبود بازیکنان پرسپولیس در میان متخبین از آن جمله بود، یا دو قسمتی برگزار کردن نظرسنجی انتخاب برترین مهاجم لیگ یکبار با یک گروه مهاجم بدون طارمی و بار دیگر با گروهی دیگر و مهدی طارمی که اگر به گاف تعبیر نشود لااقل در نوع خود بی نظیر بود! ، تناقضات و گاف دادن ها به شهره ترین برنامه ورزشی تلویزیونی سرایت کرد.  
اما این دفعه نوبت فردوسی پور بود تا در برنامه نود دوشنبه شب گذشته با قراردادن دو موضوع یکی در برنامه زنده نود باعنوان مهمترین نقطه قوت تیم ملی و دیگری در کانال تلگرامی این برنامه باعنوان موافق بودن یا نبودن با تصمیم برانکو مبنی بر کنار گذاشتن رامین رضاییان، آنها را به رأی گذاشته و خود را در اصطلاح عامیانه بپیچاند و زیر سؤال ببرد.
در نظرسنجی اول آیتم انضباط و مقابله با بازیکن سالاری با ۴۵.۳٪ از آراء، اکثریت را به خود اختصاص داد و مابقی آراء به ۴ آیتم دیگر یعنی روحیه شکست ناپذیری ۷.۳٪ ، ثابت نبودن ترکیب اصلی ۷.۹٪ ، جوانگرایی ۱۸.۷٪ و انسجام ساختار دفاعی ۲۰.۸٪ آراء اختصاص پیدا کرد و اما شگفتی و پارادوکس آنجایی رقم خورد که نتیجه نظرسنجی دوم به نسبت ۵۲ به ۴۸ بنفع بازیکن سالاری بود! به عبارتی ۴۸٪ از شرکت کنندگان با انتخاب گزینه بلی، موافقت خود را با تصمیم برانکو و کنار گذاشتن رامین رضاییان اعلام کرده و به حذف بازیکن سالاری در پرسپولیس رأی دادند و ۵۲٪ با پاسخ خیر به سؤال نظرسنجی عملا از بازیکن سالاری در پرسپولیس حمایت کردند! در اینکه سرکشی های رامین و بی حرمتی وی و فن پیج های (هواداران احساسی و لجام گسیخته مجازی) او به سرمربی اگر بی پاسخ و این بازیکن در پرسپولیس بماند، مصداق بارز بازیکن سالاری است و دود آن به چشم خانواده پرسپولیس خواهد رفت ، شکی وجود ندارد.اما تا آنجا که به بحث ما و برنامه ریزان شبکه ۳ سیما مربوط است چند مسئله اعتبار و ارزش نظرسنجی دوم را بشدت زیر سؤال می برد.
۱- برای آنکه نتیجه نظرسنجی معتبر بوده و قابلیت استناد و بهره برداری در سیاست خرد و کلان یک باشگاه، بنگاه اقتصادی و یا مجموعه فرهنگی ورزشی را داشته باشد علاوه بر موجه بودن طراحان ابتدائا بایستی جامعه هدف آن بدرستی شناسایی شده و با ترفند خاصی از بقیه جامعه تفکیک پذیر باشد. مثلا در حالی که برای موضوعات تیم ملی فوتبال ، کل اهالی فوتبال می توانند هدف قرارگرفته و نظرشان صائب باشد یا در یک نظرسنجی میان دو تیم پرطرفدار پایتخت، جامعه هدف قابل تفکیک از یکدیگر و نتیجه از لحاظ آماری قابل اتکاء و استناد است، نظرسنجی دوم این برنامه به نظر فاقد تفکر و پشتوانه بوده و از چنین خصوصیاتی برخوردار نیست، لذا فاقد اعتبار و وجاهت آماری و اعتبار تلقی می شود. در همان لحظات ابتدایی بارگذاری نظرسنجی بر روی کانال تلگرامی نود ، این موضوع به همراه ادله ذیل را بعنوان یک هوادار پرسپولیسی از طریق بخش ارتباط با برنامه سایت نود با برنامه ریزان و عادل فردوسی پور درمیان گذاشتیم و تبعات منفی حاصل از این نظرسنجی درمیان هواداران پرسپولیس و جامعه ورزش را گوشزد کرده خواهان حذف آن شدیم. اما عکس العمل فردوسی پور در نوع خود جالب توجه بود و به ابراز تعجب از پارادوکس ایجاد شده از دو نظرسنجی مذکور محدود شد! 
۲-با آنکه کلیت نظرسنجی اول بنفع فوتبال ملی ماست لیکن در جزئیات می توان به 
نکاتی مفید که به بحث ما کمک کند دست یافت از جمله آنکه با شناختی که از حامیان پرسپولیس و تا حدی از تیم های دیگر داریم و بر اساس شواهد ظاهری موجود، آنانی که به جوانگرایی و ثابت نبودن ترکیب اصلی رأی دادند ،را می توان از اردوی حامیان محض کی روش و استقلال منصوریان دانست یعنی مجموع ۲۶.۶٪ حال آن که همگان واقف اند برانکو در طی دوسال موفقی که با پرسپولیس سپری کرده تا بخاطر خروج و ورود بازیکن به تیم یا مصدومیت و محرومیت ها مجبور نگردد، دست به ترکیب ثابت نمی زند و جوانانی را روی نیمکت دارد که در ترکیب ثابت برانکو تاکنون جای نداشته اند و این مابین هواداران این سرمربی جا افتاده و پذیرفته شده است.آنها که با ۷.۳٪ به روحیه شکست ناپذیری رأی داده اند قطعا حامیان کی روش اند چراکه هیچکدام از هواداران سرخآبی حتی اگر تمایل به آن داشته باشند در تیم خود این روحیه را نهادینه شده نیافته اند و با آن کنار آمده اند.می توان در بهترین حالت ممکنه ۲۰.۸٪ را که به گزینه انسجام ساختار دفاعی تیم ملی رأی داده اند را ائتلافی از مخالفان خروج رامین از پرسپولیس و حامیان مشترک پرسپولیس به خاطر خط دفاع و دروازه بان پرسپولیس که رامین از جرگه آنانست با کی روش دانست و قطعا ۴۵.۳٪ رأی دهندگان را که به گزینه حذف بازیکن سالاری اقبال نشان دادند را موافقان برانکو و حامیان مشترک تیم ملی و پرسپولیس تشکیل می دهند چرا که پرسپولیسی ها بعکس استقلال و حامیان رحمتی ، بازیکنی را بخاطر مسائل انضباطی و بازیکن سالاری اخراج شده از تیم ملی نداشته اند.قاعدتا در نظرسنجی دوم دو گروه اخیر میبایست بعنوان تنها جامعه آماری مخاطب موضوعی کاملا مربوط به خانواده پرسپولیس شرکت داده می شدند که با یک محاسبه ساده ریاضی-آماری اگر نسبت دو عدد در نظر سنجی اول به نظرسنجی دوم ( ۲۰.۸ تقسیم برجمع دوعدد یعنی ۶۶.۱ ضرب در ۱۰۰ و ۴۵.۳ تقسیم بر ۶۶.۱ ضرب در ۱۰۰) انتقال یابد در رأی گیری دوم  ۳۱.۴۷٪ به مخالفان تصمیم برانکو و ۶۸.۵۳٪ به موافقان تصمیم وی و کنار گذاشتن رامین اختصاص می یابد که باتوجه به جو حاکم بر فضای مجازی و حقیقی جامعه به نظر منطقی تر می رسد. یعنی حامیان تصمیمات برانکو در تیم با اکثریت مطلق ۲/۳ حرف اول و آخر را می زنند.
۳- این تناقض و گاف از آنجا ناشی می شود که متأسفانه ذوب در کیروشیان که نظر مخالف را برنمی تابند و بارها میل به تحمیل نظریات کی روش بر برانکو به وضوح از خود بروز داده اند و مخالفان قهرمانی پرسپولیس که در ساز سناریوی نخ نمای دست های پشت پرده دمیدند، اینبار هم در راستای شکستن اقتدار و محبوبیت برانکو ناشی از حمایت هواداران سرخ و بر زمین زدن برانکو و پرسپولیس سناریو بازگرداندن دفاع مورد علاقه کیروش به پرسپولیس را کلید زده و با شرکت در نظرسنجی دوم نتیجه ی غیرواقعی بدست آمده را رقم زده اند. این آمار خلاف واقع می تواند با افزایش فشار بر برانکو و بر هم زدن تمرکز او و شاگردانش قهرمانی فصل را از پرسپولیس گرفته و به حذف برانکو از فوتبال ایران که خواست قلبی کی روش و کیروشیان و رقباست بیانجامد.اینجاست که فردوسی پور بدلیل ناتوانی شناخت و محدود کردن جامعه هدف به هواداران پرسپولیس بشدت خود را زیر سؤال برده و نشان داد تفاوت فاحشی را با آن عادلی که در صدر مجریان تلویزیونی قرار داشت پیدا کرده است. 
متأسفانه در روز گذشته شاهد هجوم حامیان رامین به صفحه مجازی سرمربی محبوب ارتش سرخ آسیا بودیم که با اهانت و هتاکی به برانکو، قصد تحمیل این بازیکن خاطی را به پرسپولیس دارند و چنین اتفاق تلخی را در آستانه بازی حساس پرسپولیس با تیم پیکان و در مسیر باقیمانده تا قهرمانی پرسپولیس رقم زدند که پیش تر از آنکه حاصل پست های احساسی و تماس تلفنی دوشنبه شب رامین با برنامه نود و انکار حصورش در جلسه تعیین تکلیف وضعیتش مورد ادعای طاهری و برانکو و مصاحبه های به زعم ما تحریک آمیز و غیرمسئولانه معدودی از پیشکسوهای باشگاه بحمایت از رضاییان در طی روزهای اخیر باشد،بیشتر حاصل همینگونه نظرسنجی های فاقد تفکر و نسنجیده و شیطنت آمیز است.شیطنت آمیز از آنرو که عادل کافی بود نگاهی به نظریات افراد و میزان لایک های مثبت و منفی کامنت ها در حمایت از تصمیم برانکو ذیل ۲خبر آمده در نود تی وی.آی آر با عنوان جدایی شماره ۲۷ قطعی شد نیز رضاییان از پرسپولیس رفتنی شد مورخه ۹۵/۱/۱۴ می انداخت تا ازمیزان حمایت پرسپولیس های واقعی از برانکو بعنوان خط قرمز سرخ ها و باشگاه و میل به حاکمیت نظم و انضباط و عشق به پیراهن نزد بازیکنان و برتری نام بزرگ پرسپولیس بر هر بازیکن و هرکس دیگر اطلاع حاصل نموده و با حذف آن نظرسنجی دوم از کانال نود ، از هواداران ارتش سرخ آسیا
دلجویی کند. عکس زیر نشانگر نمونه همان کامنت ها و لایک های موافقان برانکو در زیر همین دو مطلب فوق الاشاره از سایت ۹۰ تی وی.آی آر است . قضاوت با شما

90

نظرسنجی 90

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی