گزارش روز؛ تاج‌گذاری ملکه‌های ایرانی در دومین جام آسیایی به روایت حماسه‌سازانِ قهرمانی

گزارش روز؛ تاج‌گذاری ملکه‌های ایرانی در دومین جام آسیایی به روایت حماسه‌سازانِ قهرمانی

تیم ملی فوتسال بانوان ایران خیلی بی سروصدا برای تکرار قهرمانی استارت زد

به گزارش پیروزی دیلی، دخترانِ باانگیزه ایران می‌دانستند که تنها در صورت قهرمانی است که می‌توانند مطالبات‌ به حق‌شان را مطرح کنند و در ورزشی که به هرشکل نگاه مردانه‌تری در توزیع امکانات و بودجه و توجه در آن وجود دارد،‌ آنها باید دوباره حرف‌شان را در زمین می‌زدند تا بتوانند سختی‌هایی که در مسیر رسیدن به کسب جام تجربه کرده‌اند به تجربه‌ای شیرین مبدل کنند.


 


مظفر: جای نیلوفر اردلان خالی بود؛ فدراسیون 11 ماه حمایت کرد و ما هم جواب‌شان را دادیم


در بانکوک همه خوشحالند و حال‌شان وصف‌ناشدنی است اما شهرزاد مظفر حس و حال دیگری دارد: در این دوره از مسابقات همه چیز از همان لحظه اول مطابق برنامه‌های‌‌مان پیش رفت و دقیقا همانطوری شد که دوست داشتیم. این قهرمانی برای خود من خیلی ارزشمند بود و از همه بیشتر خوشحالم برای بچه‌ها که هر چه جایزه بود را به خود اختصاص دادند و هیچ عنوانی نماند که به دیگر تیم‌ها داده شود.


- خیلی‌ها می‌گویند شکست یتیم است و پیروزی هزار تا صاحب دارد.


البته من می‌خواهم انصاف را کاملا رعایت کنم و بگویم که امسال واقعا شرایط برای من فرق می‌کرد و این‌بار از تیم ملی حمایت شد. ما بعد از بازی‌های داخل سالن ترکمنستان، 19 اردو برگزار کردیم،‌ اردوهای 8 تا 10 روزه و علاوه بر این اردوها، 8 بازی تدارکاتی با تیم‌های مطرح دنیا از جمله ایتالیا، روسیه، اوکراین و چین داشتیم و در کمپ تیم‌های ملی تمرین کردیم. این برای من خیلی ارزشمند بود که در یک سال تدارکات درخشانی را داشتیم و در 11 ماه اخیر واقعا شرایطی برای ما مهیا شد که روند آماده‌سازی خوب و مناسبی را پشت سر بگذاریم. در همان کمپ تیم‌های ملی همه نوع امکانات در اختیارمان بود و هیچ کوتاهی‌ای نبود و منصفانه نیست که به سادگی از این قضیه بگذریم. فدراسیون از ما حمایت کرد.


- البته دختران هم خوب جواب این حمایت را دادند.


گفته بودیم که اگر پای این تیم بایستید، درست هزینه شود، ما هم پاسخ مثبتی به آن خواهیم داد. ما پاسخگوی زحمات بودیم و این افتخاری بود برای کشورمان که دوباره تکرار شد. نباید پتانسیل فوتسال بانوان ایران را نادیده گرفت، اگر قبول دارید که این تیم در آسیا و جهان حرف‌هایی برای گفتن دارد، باید از این تیم باز هم حمایت شود. از فدراسیون فوتبال، سازمان تیم‌های ملی و کمیته بانوان که نگاه ویژه‌ای به دختران داشتند، تشکر می‌کنم.


- البته جدا از حمایت 11 ماهه فدراسیون،‌ قطعا مشکلاتی از قبل بوده که دختران همیشه با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.


بله، مطالبات زیادی هست حتی از قهرمانی سال 2015، نه الزاما از سوی فدراسیون فوتبال که بگویم وعده‌ای داده شده که به آن عمل نشده، بلکه بچه‌ها در شهرهای خودشان هم با وعده‌هایی مواجه شدند که عملی نشد. بچه‌ها این‌بار باز هم خودشان و شایستگی‌های‌شان را اثبات کردند و حالا مهم‌ترین مسئله این است که قهرمانی آنها فراموش نشود و تا وقتی این شور و حال فروکش نکرده، به این تیم توجه شود.


- نیلوفر اردلان قبل‌تر همراه تیم ملی فوتسال بانوان بود و یکی از ستاره‌های این تیم محسوب می‌شد که به هرشکل در هر دو قهرمانی این تیم حضور نداشت.


جای نیلوفر هم واقعا خالی است، حتی در همین دوره. او با مسائل و مشکلاتی مواجه شد که اگر آنها نبود تا همین الان هم می‌توانست در تیم ملی باشد و واقعا هم حقش بود که طلای فوتسال آسیا در کارنامه‌اش نقش ببندد. درست است که شاید دیگر فرصت جبران نباشد و دیگر این فرصت برای او پیش نیاید که طلای آسیا را بگیرد اما زندگی همین است و گاهی چیزهایی که انتظارش را داریم و حق‌مان هست را به دست نمی‌آوریم. نیلوفر آنقدر افتخار با فوتسال و فوتبال بانوان به دست آورده و اسمش شناخته‌شده و وزین است که بدون این مدال‌ هم کارنامه ورزشی‌اش بسیار پربار است. این مدال آسیایی در گردن نیلوفر اردلان هم هست.


- رئیس جمهوری هم این قهرمانی را به تیم بانوان تبریک گفتند.


می‌خواهم بابت این پیام از دکتر روحانی تشکر کنم و از همه مسئولانی که کار ما را دنبال می‌کردند. در فضای مجازی و دیگر رسانه‌ها هم مردم واکنش و پیام‌های خوبی برای ما داشتند و بچه‌ها از این شرایط خیلی خوشحالند. شاید کلیشه‌ای باشد اما باز هم می‌خواهم بگویم که اگر از ورزش بانوان حمایت شود، نمی‌گویم نگاه کاملا برابر، اما توجه بیشتری وجود داشته باشد بانوان ما پتانسیل زیادی دارند.


 


کریمی: بعد از تیم ملی فوتسال بانوان، نوبت پرسپولیس است که الجزیره را ببرد


فرشته کریمی برای دومین دوره متوالی عنوان ارزشمندترین بازیکن آسیا را به خود اختصاص داد. او کاملا در خدمت تیم است و در کنار عناوین تیمی، چند سالی است که در بین بهترین‌های فوتسال دنیا قرار می‌گیرد.


او به خبرنگار روزنامه پیروزی گفت: همیشه گفته‌ام که نتیجه‌گیری تیم از هر عنوان فردی‌ای برایم بیشتر اهمیت دارد. یعنی اول تلاش می‌کنم که برای تیمم مثمرثمر باشم و اینطور نباشد که فقط به گلزنی فکر کنم. سعی می‌کنم که بازیکن کاملی برای تیمم باشم و هم در حمله شرکت کنم و هم در دفاع. حالا اگر لایق باشم،‌ در کنار در خدمت تیم بودن، عنوان فردی هم خودش می‌آید. حالا که برای دومین بار این عنوان را به دست آورده‌ام،‌ اول از همه خوشحالم بابت اینکه با قهرمانی آسیا و کسب همه عناوین انفرادی، افتخاری دیگر به نام کشورم نوشته شده است.


این بازیکن باتجربه که نامش سال‌هاست در فوتسال بانوان دنیا مطرح است، ادامه داد: یک روزی مصاحبه کردم و گفتم دوست دارم فوتسال ایران روزی را تجربه کند که همه عناوین برتر را به خود اختصاص دهد و خیلی خوشحالم از اینکه امروز به آرزویم رسیده‌ام. حالا دو تا خانم گل آسیا (اعتدادی و شیربیگی)، عقاب آسیا، ارزشمندترین بازیکن آسیا و همه خوب‌ها در تیم ما هستند. اگر بهترین دروازه‌بان آسیا را انتخاب می‌کردند فرزانه توسلی با کمترین گل خورده این عنوان را از آن خود می‌کرد. من دست تک تک بازیکنان‌مان را می‌فشارم که اینقدر همدل برای کسب عنوان قهرمانی آسیا تلاش کردند.


فرشته کریمی که قبلا از علاقه‌اش به پرسپولیس صحبت کرده،‌ حالا امیدوار است که سرخپوشان هم در دیدار با الجزیره موفق عمل کنند: جدا از پرسپولیسی‌ بودن، هر تیمی که در جام باشگاهی آسیا مقابل حریف خارجی قرار می‌گیرد،‌ دوست دارم برنده شود. حالا بعد از قهرمانی تیم ملی فوتسال بانوان، نوبت پرسپولیس است که الجزیره را شکست دهد و به مرحله بعدی راه پیدا کند.


به ارزشمندترین بازیکن آسیا می‌گوییم بعد از قهرمانی، کدام پیام بیشتر از همه برایش ارزش داشت که می‌گوید: پیام تبریک خانواده‌ام. وقتی چهره مادر و پدرم را دیدم اشک شوق ریختم چون آنها در همه حال پشتیبان من بودند و این برای من از همه دنیا قشنگ‌تر است.


 


اعتدادی: من و سارا فرقی نداریم، از دست دادن خانم‌گلی ناراحتم نکرد


فاطمه اعتدادی تا پیش از فینال قهرمانی فوتسال بانوان آسیا،‌ با 9 گل زده خانم گل قاره کهن بود که هت‌تریک روز آخر سارا شیربیگی،‌ این عنوان را به او اختصاص داد. البته در تیم مظفر همدلی و دوستی حرف اول را می‌زند به همین دلیل اعتدادی با وجود از دست دادن کاپِ خانم گلی در دقیقه نود، خوشحال است که این عنوان از آن هم‌تیمی‌اش شده است: «واقعا فرقی نمی‌کرد من این کاپ را بگیرم یا سارا. مهم قهرمانی تیم بود و کسب این عنوان از سوی تیم ما که خداراشکر این اتفاق افتاد. اصلا از این بابت ناراحت نیستم،‌ آسیا عنوان خانم گلی را به دو نفر مشترکا نمی‌دهد،‌ به همین دلیل وقتی گل‌های من و سارا شیربیگی مساوی شد، آنها تعداد پاس‌گل‌ها را شمردند که سارا یکی دو پاس گل از من بیشتر داشت. حقش هم بود و خیلی برایش خوشحالم. زدن سه گل در فینال خیلی ارزشمند بود.»


اعتدادی که با خبرنگار روزنامه پیروزی صحبت می‌کرد، ادامه داد: یکی از معضلاتی که ما داریم عدم پخش مستقیم بازی‌های‌مان هست، اما باید از رسانه‌ها تشکر کنم که پیش از اعزام تیم ما به قهرمانی آسیا هم به ما توجه کردند و این حمایت مردم را هم در برداشت. از قبل هم این فشار روانی روی ما بود که اگر قهرمان نشویم کار و تلاش‌مان دیده نمی‌شد. خوشحالم شرمنده مردم نشدیم و حق‌مان را از آسیا گرفتیم.


گلزن برتر تیم ملی در مورد قراردادش در لیگ می‌گوید: من رقم قراردادم را می‌گویم، 34 میلیون با دانشگاه آزاد قرارداد دارم. ملی‌پوشان قراردادشان با تیم‌های لیگ برتری بین همین 35 تا 40 میلیون تومان است.


پاسخ فاطمه اعتدادی به این سوال که کدام بازی در تایلند برای تیم ملی ایران سنگین‌تر بود، این بود: به نظرم دیدار با چین واقعا سخت بود و فشار زیادی به ما وارد کرد. البته نباید بازی فینال را هم براساس نتیجه‌ای که به دست آمد قضاوت کرد که چون 5-2 بردیم یعنی حریف سختی نداشتیم. البته این شیوه‌ای که ما در نیمه اول به کار بردیم و تیم مقابل را ارزیابی کردیم و چندان دنبال گلزنی نبودیم شیوه‌ای بود که از قبل کادرفنی برای این مسابقه در نظر گرفته بود.



توسلی: به ذهنم خطور نمی‌کرد یک روز به من هم بگویند عقاب آسیا


«رفته بودم متل‌قو، عابدزاده را دیدم و با او عکس انداختم. البته او من را نمی‌شناخت و شاید اگر یک بار دیگر هم من را ببیند نشناسد، اما من که او را از بچگی دوست داشتم و الگوی خودم قرار داده بودم. واقعا به ذهنم هم خطور نمی‌کرد که یک روز من را با او مقایسه کنند و لقبی که فقط شایسته او بوده را به من هم بدهند. خوشحالم که به من هم می‌گویند عقاب آسیا.»


اینها را فرزانه توسلی می‌گوید، کسی که هم‌تیمی‌هایش دیگر اسمش را صدا نمی‌کنند و به او «عقاب» می‌گویند. البته او بدشانس بود که AFC بهترین دروازه‌بان را در این جام معرفی نکرد: «واقعیت این است که از روز اول مسابقات می‌دانستم که نمی‌خواهند چنین عنوانی را انتخاب کنند چون در بخش مردان هم صمیمی با وجودی که بهترین نفر بود اما کاپ و عنوانی نگرفت. تنها ناراحتی من هم از همین است که برای چنین پست حساسی، کنفدراسیون فوتبال آسیا عنوان انفرادی در نظر نگرفته و امیدوارم لااقل در دوره‌های بعدی چنین اتفاقی بیافتد.»


او که در این دوره از مسابقات تنها 6 گل دریافت کرد و فاصله فاحشی با گلرهای سایر تیم‌ها داشت، در گفت‌وگو با روزنامه پیروزی ادامه داد: تکرار قهرمانی از خود قهرمانی سخت‌تر است، ما با اقتدار قهرمان شدیم تا جواب زحماتی که در این سال‌ها کشیدیم را بگیریم.


فرزانه توسلی که هنوز قراردادش برای فصل آینده لیگ فوتسال را با پالایش نفت تمدید نکرده، ادامه داد: ما در این باشگاه از نظر امکانات سرآمد سایر تیم‌ها هستیم،‌ خودم علاوه بر نفت در تیم‌های حفاری و دانشگاه آزاد توپ زده‌ام و به جرات می‌گویم که این تیم از همه شرایط بهتری دارد.


از تبریک به اتی تا هت‌تریک در فینال!؛ شیربیگی: قید خانم گلی را زده بودم


اینکه در فینال مسابقات قهرمانی فوتسال بانوان آسیا به تنهایی سه گل بزنی و هت‌تریک کنی، نشان می‌دهد که چقدر انگیزه داری. سارا شیربیگی در حالی خانم گل آسیا شد که تا پیش از فینال، این عنوان از آن فاطمه اعتدادی بود: «خودمم فکر نمی‌کردم بتوانم سه گل در فینال بزنم، واقعا دعای خیر پدر و مادرم بود که در فینال اینقدر خوب ظاهر شدم. حقیقتا قبل از آسیایی به این عنوان فکر می‌کردم چون چند دوره خانم گل لیگ برتر شده بودم اما وقتی فاصله‌ام با جدول گلزنان زیاد شد، دیگر از فکرش آمدم بیرون و خوشحال بودم که فاطمه اعتدادی دارد این عنوان را از آن خود می‌کند و حتی این افتخار را قبل از فینال به او تبریک گفتم. دنبال ارائه یک بازی خوب در فینال بودم اما موقعیت پیش آمد و گل زدم و تازه بعد از بازی بود که متوجه شدم 9 گله شده‌ام. البته واقعا هم فرقی نمی‌کرد که من خانم گل شوم یا اتی -ما به اعتدادی اتی می‌گوییم-  وقتی کاپ را گرفتم از ته دل خوشحال نبودم چون به فکر فاطمه بودم، او خیلی بازیکن بااخلاقی است، دوست داشتم این عنوان به او می‌رسید.»


شیربیگی که یکی از بهترین بازیکنان ایران در این دوره از مسابقات آسیایی بود، ادامه داد: حرف برای گفتن زیاد است، حیف از این فوتسال با اینهمه استعداد در کشورمان که بخواهد مورد بی‌توجهی قرار گیرد. امیدوارم قدر فوتسال را بیشتر بدانند و اینطور نباشد که فقط یک سال از ما بگویند و بعد هم تمام شود. الان در فوتسال ایران فقط 3-4 باشگاه هستند که شرایط مالی مناسبی دارند،‌ یعنی شاید فقط 30-40 بازیکن پول بگیرند درحالیکه بچه‌های ما زندگی‌شان را روی این رشته گذاشته‌اند. یکی از آرزوهای ما این است که مردم هم بتوانند بازی‌های ما را ببینند.


 


* شمس: فینال را با گریه تماشا کردم؛ دوری سه ساله مظفر،‌ خیانت به فوتسال دختران بود


حسین شمس سه ماهی در کنار فوتسال بانوان ایران به عنوان مشاور و مدیرفنی حضور داشت، گرچه در این دوره از رقابت‌های آسیایی مسئولیتی در این تیم نداشت اما دو بازی نیمه‌نهایی و فینال شاگردان شهرزاد مظفر را از نزدیک و با حضور در سالن تماشا کرد،‌ چون برای برپایی کلاس مربیگری راهی تایلند شده بود: «با این بازی‌های تدارکاتی بسیار خوبی که برای این تیم در نظر گرفته شده بود، آنها یک سال خیلی خوبی را سپری کردند. ضمن اینکه حضور علی صانعی و امیر فراشی هم به این تیم خیلی کمک کرد، خصوصا فراشی که توانست فرزانه توسلی را به یکی از بهترین‌ نفرات آسیا تبدیل کند. او در نیمه‌نهایی و فینال توپ‌های عجیب و غریبی را گرفت و فوق‌العاده بود. نمی‌دانید چطور از دروازه ایران محافظت کرد. تمام بازی فینال را با گریه نگاه کردم،‌ اینکه چقدر این بچه‌ها مظلوم و فداکار هستند، که با وجود پوشش اسلامی، اینقدر در زمین هنرمندانه عمل می‌کنند،‌ دیدید که فهیمه زارعی چه گلی به ژاپن زد،‌ گل او واقعا استثنایی بود.»


از شمس می‌پرسیم کدام بازیکن بیشتر از همه شما را تحت‌تاثیر قرار داد که پاسخ می‌دهد: همه نفرات خوب بودند،‌ اما سارا شیربیگی استثنا بود، هر وقت کار ایران گره خورد، او آمد و گره بازی را باز کرد. فرشته کریمی هم که از قدیم ستاره تیم ملی بود و امسال هم جزو بهترین‌ها شد.


اما شهرزاد مظفر، سرمربی پیشین تیم ملی فوتسال مردان درباره سرمربی بانوان هم ادامه داد: سه سالی که مظفر را از فوتسال دور کردند، به فوتسال دختران خیانت شد و الان باید این تیم برای قهرمانی جهان آماده می‌شد. مظفر در این مدت سکوت کرده و هیچ پاسخی نداد تا اینکه متوجه شدند چه دُر گرانبهایی را از دست داده‌اند و او را بازگرداندند. بعد از ظلمی که به او شد، خدا عزت دوباره‌ای به شهرزاد مظفر داد.


گفتگو از مرضیه دارابی

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی