گزارش ویژه از سونامی تغییرات در کشتی ایران/رسول به گود بازمی گردد؟

گزارش ویژه از سونامی تغییرات در کشتی ایران/رسول به گود بازمی گردد؟

به نظر می‌رسد کشتی کشور بعد از ناکامی در مسابقات جهانی دستخوش تغییرات زیادی شود.

به گزارش پیروزی‌دیلی، پیش از اعزام تیم ملی کشتی آزاد به مسابقات جهانی فرانسه، پیش‌بینی می‌شد که تیم اعزامی غیر از حسن یزدانی، شانس زیادی برای کسب مدال طلا نداشته باشد، اما اینکه طلای یزدانی، تنها مدال کشتی آزاد در این رقابت‌ها باشد و حتی یک برنز هم از هفت وزن دیگر نگیریم، چیزی نبود که قابل‌قبول و یا قابل پیش‌بینی باشد.


یک طلا و دیگر هیچ

اینکه کشتی ایران که همواره یکی از مدعیان جهانی است و معمولا یکی از سکوهای اول تا سومی را از آن خود می‌کند، از نبرد هفت مردش تنها 6 امتیاز به دست بیاورد و با طلای یزدانی، با 16 امتیاز به صورت مشترک در رده نهمی دنیا قرار بگیرد، دلیلی بود که نتایج پاریس هیچ توجیهی برای اهالی کشتی نداشته باشد و نتیجه‌ای دور از انتظار لقب بگیرد.


صدای رسول درآمد

بعد از این رقابت‌ها پیشکسوتان این رشته و حتی خود فدراسیون هم بر مشکلاتی که وجود داشت و کاستی‌هایی که درنهایت باعث شد تیم ایران ناکامِ مطلق مسابقات جهانی باشد،‌ اشاره کردند.

در این بین رسول خادم که از آن دسته رئیس فدراسیون‌هایی است که صفر تا صدِ کار را در دست خود و در حیطه مدیریتی‌اش دارد، نارضایتی‌اش از مسائل فنی را عنوان کرد. کادرفنی هم در پی این انتقاد، سهم خود را پذیرفتند، اما به واسطه پیش رو داشتن مسابقات داخل سالن آسیا (ایندورگیم) در عشق‌آباد ترکمنستان، فرصتی برای تغییر کادرفنی وجود نداشت.


نامه جنجالی وزیر

اتفاقاتی هم که بعد از ناکامی تیم ملی در پاریس، در وزارت ورزش افتاد و نامه‌ای که از قول وزیر مبنی بر نارضایتی‌اش از کارنامه کشتی در جهانی فرانسه، رسانه‌ای شد، هم دلیل دیگری بود که فدراسیون ترجیح دهد بلافاصله بعد از این مسابقات تغییری در کادرفنی ایجاد نشود.


رسول کنار تشک؟

شنیده‌ها حاکی از آن است که رسول بار دیگر قصد بازگشت به کنار تشک را دارد، این درحالی است که هم در جهانی پاریس و هم در میدان‌های دیگری که در این مدت کشتی پشت سر گذاشت، جای خالی او در کوچینگ کاملا احساس می‌شد. حتی در برخی مبارزه‌های نفسگیر در پاریس که متاسفانه همه آنها هم با ناکامی کشتی‌گیران ایرانی همراه بود، باور بر این بود که اگر خودِ خادم تیمش را کچ می‌کرد، می‌توانستیم به مدال برسیم.

دلِ رسول با تیم است و حتی در جایگاه رئیس فدراسیون و عضو هیات رئیسه اتحادیه جهانی کشتی هم تمام نگاه و توجهش به مسائل فنی است. او پیش از این هم با کچ و هدایت خود تیم را در خارج از خانه،‌ قهرمان کشتی دنیا کرده بود و بر کسی پوشیده نیست که حضور مردِ فنی کشتی ایران در کنار تشک،‌ تا چه حد می‌تواند گره‌گشای وضعیت موجودِ کشتی آزاد و برون‌رفت از این نزول باشد.


احتمال کناره گیری از ریاست

ضمن اینکه به نظر می‌رسد رسول خادم با عضویت در هیات رئیسه اتحادیه جهانی به آن چیزی که مد نظرش بوده دست پیدا نکرده و نتوانسته به عنوان نماینده کشتی ایران تاثیرگذاری لازم را بر تصمیمات اتحادیه جهانی در موضوعات مختلف داشته باشد.


فدراسیون کشتی در گرداب تغییرات

همچنان اتحادیه جهانی تحت سلطه روس‌ها و دیگر قدرت‌های شناخته‌شده است و بیش از هر چیزی منفعت و نظرات آنها بر تصمیماتِ گاها عجیب و غیرکارشناسی اتحادیه جهانی لحاظ می‌شود.

در چنین شرایطی به نظر می‌رسد که رسول خادم قصد بازگشت به بخش فنی کشتی را دارد و می‌خواهد خودش تیم را هدایت کند. او که پیش از این سابقه انجام توامان ریاست فدراسیون و سرمربیگری تیم ملی را داشته می‌داند که این کار مشکلات خاص خودش را دارد و باز هم سیل انتقادات را به سمت او و فدراسیون کشتی روانه خواهد کرد، به همین دلیل این‌بار قصد کناره‌گیری از ریاست فدراسیون را دارد.

البته با شناختی که جامعه کشتی از رسول خادم و تفکراتش دارد، حتما رئیس جدید فدراسیون باید کسی باشد که بتواند با اخلاق و برنامه‌های رسول هماهنگ باشد.

اتمام مدت چهار ساله ریاست رسول خادم در آذر ماه امسال و لزوم برگزاری انتخابات هم این دیدگاه را تقویت می‌کند که او بخواهد بار دیگر کنار تشک بازگردد و خودش تیم را تمرین بدهد.

اینکه چه کسی هم در راس فدراسیون قرار بگیرد از موضوعاتی است که قطعا برگزاری جلسات کارشناسی و اجماع با خردجمعی را می‌طلبد، رسول خادم که در این سال ها به خوبی کشتی پرخبر ایران را مدیریت کرده، این موضوع را در نظر می‌گیرد که کسی مسئولیت کار را بپذیرد که از نظر مالی هم بتواند منابع خوبی را در اختیار کشتی قرار دهد.

طلایی در تیم امید، رضایی کنار خادم چیزی که مشخص است بعد از ایندورگیم، کادرفنی تیم ملی آزاد دستخوش تغییرات زیادی خواهد شد. شاید محمد طلایی مرد نجیب کادرفنی تیم ملی که سرمربیگری تیم را در فرانسه به عهده داشت، همراه با تقی اکبرنژاد هدایت تیم کشتی آزاد زیر 23 ساله‌ها را برعهده بگیرد. حتی امکان همکاری دوباره رسول خادم با علیرضا رضایی وجود دارد. همکاری دوباره با مردی که یکی از بازوهای توانمند و مورد اعتماد فدراسیون کشتی تا المپیک 2016 ریو بود که بعد از المپیک استعفا کرده و از مجموعه فدراسیون فاصله گرفت.

حال باید دید درنهایت بعد از مسابقات ایندورگیم چه تصمیماتی برای کشتی اتخاذ خواهد شد.


مرضیه دارابی-خبرنگار پیروزی

کشتی

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی