گزارش ویژه/بازخوانی یک روایت تاریخی؛ روزی که پرسپولیس قهرمان آسیا شد

گزارش ویژه/بازخوانی یک روایت تاریخی؛ روزی که پرسپولیس قهرمان آسیا شد

26سال پیش در چنین روزی،سرخپوشان کاپ تنها قهرمانی ایران در رقابتهای جام در جام باشگاه های آسیا را بالای سر بردند.

به گزارش اختصاصی پیروزی دیلی، در دیدار برگشت فینال جام در جام آسیا که 26 مهر 1370 در ورشگاه آزادی برگزار شد، تیم پرسپولیس با تک گل محمد حسن انصاری فرد مقابل المحرق بحرین به برتری رسید و قهرمانی را با 100 هزار هواداراش جشن گرفت.

پرسپولیس اولین نماینده ایران

در سال 1990- 91 اولین دوره مسابقات جام در جام آسیا برگزار شد. این مسابقات با حضور قهرمانی جام حذفی کشورهای قاره انجام می گرفت و تیم پرسپولیس با قهرمانی در مسابقات جام حذفی به عنوان اولین تیم ایرانی در این رقابتها شرکت یافت.

حذف الهلال با گل کرمانی

 پرسپولیس با دو برد(9-0) و (4-2) برابر پنجاب پاکستان به جمع هشت تیم برتر آسیا رسید و با پیروزی 3 بر صفر مقابل رویالز دوو کره جنوبی و انصراف این تیم در دیدار برگشت، به نیمه نهایی جام در جام رسید. پرسپولیس در نیمه نهایی مقابل تیم قدرتمند الهلال قرار گرفت و در دیدار رفت موفق شد در  ریاض این تیم را متوقف کرده و در بازی برگشت که در حضور 100 هزار تماشاگر برگزار شد با گل تماشایی کرمانی مقدم به پیروزی رسیده و راهی فینال شود.

تساوی در منامه و 90 دقیقه سرنوشت ساز

 تیم المحرق بحرین، حریف پرسپولیس در فینال بود که برای رسیدن به  این مرحله از سد تیم های النجمه لبنان، العربی قطر و الشباب امارات گذشته بود. دیدار رفت دو تیم 12 مهره ماه در منامه برگزار شد و دو تیم به تساوی بدون گل دست پیدا کردند تا سرنوشت قهرمانی به تهران و بازی برگشت کشیده شود.


      


 دومین کاپ آسیایی برای پروین در یکسال

دیدار برگشت دو تیم دو هفته بعد، در تهران برگزار شد. سرخپوشان در حالی روز 26 مهرماه مقابل حریف بحرینی قرار گرفتند که ملی پوشان پر تعداد تیم یک هفته قبل در تهران برابر الجزایر به میدان رفته بودند.علی پروین سرمربی وقت سرخپوشان که ان سالها همزمان هدایت تیم ملی و پرسپولیس را برعهده داشت، چند ماه بعد از قهرمانی خاطره انگیز تیم ملی در بازیهای آسیایی آمده بود تا دومین افتخار آسیایی اش را با تیم محبوبش جشن بگیرد.

پرسپولیس با 7 ملی پوش در فینال

دیدار فینال در حضور بیش از یکصد هزار تماشاگر مشتاق پرسپولیسی که آسیا کمتر به خود دیده بود آغاز شد. پرسپولیس با هفت ملی پوش متشکل از محمد پنجعلی، فرشاد پیوس، محمد حسن انصاری فرد، ناصر محمدخانی، مجتبی کرمانی مقدم، مجتبی محرمی و محسن عاشوری در کنار نفرات سرشناسی چون سعید عزیزیان، مرتضی فنونی‌زاده، حسین عبدی و حمید درخشان مقابل حریف قرار گرفتند.وحید قلیچ، حسن شیرمحمدی، مصطفی قنبرپور، سعید نعیم آبادی و رحیم یوسفی نیمکت نشینان پرسپولیس در این بازی بودند.

بدشانسی شماره 8 و مصدومیت محرمی

 مجتبی محرمی،ستاره چپ پای پرسپولیس که در بازی با الجزایر مصدوم شده بود در دقیقه 20 بازی  به دلیل تشدید آسیب دیدگی نتوانست بازی را ادامه بدهد تا پروین مجبور باشد خیلی زود دست به یک تعویض اجباری بزند. با خروج محرمی، سعید نعیم آبادی جای او را که آن روز به عنوان مدافع راست بازی می کرد گرفت. محمد حسن انصاری فرد در این بازی به عنوان مدافع چپ پرسپولیس بازی می کرد. 


  شلیک انصاری فرد به قلب دفاع المحرق

دو تیم نیمه اول را بدون گل به رختکن رفتند تا 45 دقیقه سرنوشت ساز در انتظار دو تیم باشد. 7 دقیقه بعد از سوت آغاز بازی در نیمه دوم  پرسپولیس صاحب یک ضربه کاشته غیر مستقیم شد. کاشته‌زن اول پرسپولیس در آن روزها حمید درخشان بود اما اینبار محمد حسن انصاری فرد پشت ضربه قرار گرفت و به زیبایی هر چه تمامتر با یکی از همان شوت های معروف خود دروازه حریف را گشود. در ادامه تیم حریف هر چه تلاش کرد نتوانست دروازه پرسپولیس را باز کند و بازی با همین یک گل به پایان رسید تا سرخپوشان اولین قهرمانی آسیایی را در خانه جشن بگیرند.


 جام قهرمانی در دستان کاپیتان پنجعلی

محمد پنجعلی کاپیتان تیم ملی و پرسپولیس که یک هفته قبل از این بازی در جریان بازی با الجزایر از فوتبال ملی خداحافظی کرده بود، جام قهرمانی را بالای سر برد تا با خاطره ای خوش از فوتبال ملی جدا شده باشد. او تا به امروز تنها کاپیتان تاریخ پرسپولیس است که یک جام آسیایی را بالای سر برده است.

وقتی فینال آسیا پخش نشد!

متأسفانه این مسابقه هم مثل بازی تاریخی 16 شهریور 1352 که با 6 تایی شدن رقیب سنتی همراه بود توسط تلویزیون ایران پخش نشد. دلیل عدم تصویربرداری بازی هم به موضوع  سهم خواهی صداوسیما از اسپانسر روی پیراهن پرسپولیس بازمی گشت. مدیران وقت پرسپولیس ان روزها با شرکت لاستیک سازی ایران یاسا به عنوان اسپانسر این بازی قرارداد مالی امضا کرده بودند و صداوسیما برای آنکه مجانی برندی را تبلیغ نکند از پوشش تلویزیونی این بازی خودداری کرد تا طرفداران پرسپولیس مجبور باشند این مسابقه را از طریق رادیو دنبال کنند! چند سال پیش یکی از هواداران پرسپولیس از دبی فیلم این بازی را در اختیار محمدحسن انصاری فر قرار دارد و 75 دقیقه از این بازی در برنامه نوروزی با خاطرات فوتبال پخش شد. در برنامه نود هم چندین بار صحنه گل زیبای انصاری‌فرد مجددا به تصویر کشیده شد.

خدمت بزرگ پرسپولیس به اقتصاد فوتبال

پرسپولیس با قراردادی که با شرکت ایران یاسا به امضا رساند، اولین باشگاهی لقب گرفت که اسپانسر را وارد فوتبال ایران کرد.عباس انصاری فرد مدیر وقت باشگاه تاکید داشت که باید بحث اسپانسرینگ وارد فوتبال ایران شود و پرسپولیس باید از حق قانونی خود استفاده کند. ارزش این قرارداد 5 میلیون تومان بود که بنابر اعلام مدیران وقت پرسپولیس تمام هزینه‌های تیم در جام در جام آسیا را پوشش می‌داد. هر چند آنچه در آن دوران مطرح گردید این بود که درج تبلیغات روی لباس، با ارزش‌های انسانی در تضاد است! اما مقاومت پرسپولیس در نهایت منجر به آن شد که به فوتبال از بعد اقتصادی آن هم نگاه شود و در نهایت بحث استفاده اسپانسر در فوتبال ایران باب شد تا پرسپولیس مانند همیشه سردمدار نوآوری ها در فوتبال ایران باشد و خدمت بزرگی به اقتثاد فوتبال ایران کرده باشد.

مخالفت با بازگشت نام پرسپولیس!

ماجرای این بازی به همین جا ختم نشد. مسوولان باشگاه برای جشن قهرمانی، مراسمی را در هتل اوین تدارک دیده بودند. قرار بود در این مراسم از سوی مسوولان وقت باشگاه و سازمان تربیت بدنی، اعلام شود که از آن پس نام «پرسپولیس» به تیم باز گردد اما در نهایت با توجه به بعضی توصیه‌ها، موضوع منتفی شد.


شیوا دورانگر

قهرمانی آسیا

پرسپولیس

گزارش ویژه

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی