گزارش ویژه به بهانه زادروز علی کریمی/نگاهی به کارنامه و عملکرد جادوگری که 8می پوشید

گزارش ویژه به بهانه زادروز علی کریمی/نگاهی به کارنامه و عملکرد جادوگری که 8می پوشید

 شماره 8 افسانه ای فوتبال ایران 39 ساله شد.


اختصاصی پیروزی دیلی؛ جادوگر فوتبال ایران 39 ساله شد.علی کریمی، اعجوبه ای که وقتی قدم در مستطیل سبز می گذاشت همگان را مقهور هنرنمایی اش می کرد. او جنس اصل فوتبال بود، سرشار از تکنیک و خلاقیت. یک استعداد ناب ایرانی که از دل زمین های خاکی تا فتح اروپا پیش رفت. چه کسی باور می کند 3 سال از آخرین جادوی کریمی گذشته باشد.آنقدر از شماره 8 افسانه ای فوتبال ایران خاطرات شیرین داریم که می توان ساعتها از آن حرف زد و خسته نشد.
 علی کریمی از همان 20 سالگی وقتی برای اولین بار پیراهن پرسپولیس را پوشید فوتبال ایران را شگفت زده کرد و دل دوستداران پرسپولیس را ربود. کریمی با آن تکنیک نابش، نه تنها فوتبالدوستان ایرانی که بدون اغراق باید گفت حتی فوتبال دنیا را مات هنر خدادادی اش کرد. جمله تاریخی فیلیکس ماگات سرمربی بایرن مونیخ بعد از جذب ستاره ایرانی که گفته بود اگر این بازیکن از ابتدا در اروپا بازی می‌کرد، بایرن مونیخ توانایی مالی برای خرید او را نداشت هرگز فراموش نمی شود. کریمی در دوران فوتبالش از بزرگترین باشگاه های اروپایی پیشنهاد بازی داشت. تا جایی که نماینده باشگاه مطرح اتلتیکو مادرید برای تماشای او به آزادی آمد و جالب آنجا بود که با هر حرکت کریمی مقابل الهلال عربستان به هوا می پرید و از درخشش کریمی شگفت زده شده بود.شگفت انگیزتر اما نه کریمی به پیشنهاد این تیم اسپانیایی بود. کریمی همانگونه که از پیشنهاد رئال مادرید، پروجا ایتالیا و المپیک مارسی فرانسه و... گذشت، به اسپانیایی ها دست رد داد و در کمال شگفتی بهترین سالهای فوتبالش را در کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس سپری کند، البته او مدتی را در فوتبال آلمان و تیم های بایرن مونیخ و شالکه بازی کرد و در مدتی هم که شماره 8 بایرن را بر تن داشت نمایش درخشانی در این تیم داشت. 

پیوستن به پرسپولیس
علی کریمی در تابستان سال 77 از تیم سالنی فتح به پرسپولیس پیوست و اولین بازی رسمی خود را برای این تیم در تاریخ ۲۲ شهریور 77 در مقابل پلی اکریل اصفهان انجام داد. کریمی در چهارمین بازی برای پرسپولیس اولین گل خود را برای این تیم در مقابل سایپا در تاریخ ۱۰ مهر ۱۳۷۷ به ثمر رساند و یک روز بعد به تیم ملی فوتبال ایران دعوت شد. کریمی در اولین دوره حضورش در جمع سرخپوشان طی 3 فصل،  42 بازی در لیگ، 2 بازی در جام حذفی و 13 بازی در جام باشگاه‌های آسیا انجام داد و در مجموع 57 بازی 16 گل زد. او با سرخپوشان دو بار نیز قهرمان لیگ آزادگان شد.

الاهلی امارات
 کریمی در خردادماه 80 در حالی که از تیم هایی مثل پروجیا ایتالیا و اتلتیکومادرید پیشنهاد داشت به الاهلی پیوست و طی چهار فصل 69 بازی در لیگ انجام داد و 45 گل به ثمر رساند و در فصل 04-2003 آقای گل لیگ امارات شد. او در جام حذفی نیز طی 30 بازی 29 گل زد و و در مجموع 116 بازی رسمی برای این تیم 81 گل  به ثمر رساند.

 بایرن مونیخ
13اردیبهشت 84 باشگاه فوتبال بایرن مونیخ اعلام کرد که با کریمی به عنوان اولین بازیکن جدید خود در فصل2005-2006 قرارداد می بندد. کریمی از همان اولین بازی رسمی بایرن در جام اتحادیه در ترکیب تیم قرار گرفت و در دومین هفته بوندس لیگا و در بازی مقابل لورکوزن که با برتری 5 -2 بایرنی ها همراه بود برای اولین بار گلزنی کرد. او در بایرن 33 بار در بوندس لیگا، 5 بار در لیگ قهرمانان و 4 بازی نیز در جام حذفی و اتحادیه به میدان رفت و 4 گل نیز زد که یکی از گل‌هایش مقابل راپیدوین در لیگ قهرمانان اروپا بود. کریمی با بایرن قهرمانی بوندس لیگا و جام حذفی آلمان در فصل 06-2005را نیز تجربه کرد.

بازگشت به پرسپولیس 
علی کریمی پس از جدایی از بایرن‌مونیخ و رد پیشنهاد تیم های اروپایی در سال86 به القطر پیوست و بعد از مدتی از این تیم جدا شد و در حالی که از اسپانیا، آمریکا، ژاپن و امارات پیشنهاد داشت مجددا به پرسپولیس بازگشت.او پس از ۲۷۱۷ روز در حضور قریب به یکصد هزار تماشاگر در هشتمین هفته از هشتمین دوره لیگ برتر ایران بار دیگر برای پرسپولیس به میدان رفت و به مدت ۲۰ دقیقه مورد تشویق هواداران قرار گرفت. کریمی در بازگشت  دوباره خود به پرسپولیس، توانست در دقایق پایانی دربی۶۵ موفق به گلزنی شود.او در مجموع  طی 28 بازی رسمی 7 گل برای پرسپولیس به ثمر رساند.

استیل آذین
علی کریمی در سال ۱۳۸۸ به سبب عدم تمایل مدیران وقت باشگاه پرسپولیس برای تمدید قرارداد به استیل آذین پیوست. و در پانزدهمین هفته از نهمین دوره لیگ‌برتر فوتبال ایران برای اولین بار در مقابل تیم سابق خود به میدان رفت و با ارسال ۲ پاس گل نقش مؤثری در پیروزی ۲ بر ۱ استیل آذین در مقابل پرسپولیس ایفا کرد. وی که در طول بازی مورد تشویق هواداران پرسپولیس قرار گرفته بود،  پس از آنکه در دقایق پایانی بازی از زمین اخراج شد، پیراهن استیل آذین را کنار انداخت و با پیراهن پرسپولیس به رختکن رفت.

شالکه
کریمی پس از پایان اولین فصل حضور در استیل آذین، علی‌رغم پیشنهاد لس‌آنجلس گلکسی قرارداد خود را به مدت یک سال با باشگاه استیل آذین تمدید کرد.در بهمن ۱۳۸۹ و در فرصت نقل‌وانتقالات زمستانی فصل ۲۰۱۱–۲۰۱۰، به درخواست فلیکس ماگات مربی وقت شالکه که پیشتر در بایرن مونیخ مربی او بود، با عقد قراردادی ۵ ماهه در نیم فصل دوم بوندس‌لیگا با گذشت ۲۰ هفته از لیگ، به عنوان بازیکن آزاد در سن ۳۲ سالگی به باشگاه فوتبال شالکه ۰۴ در بوندس‌لیگا پیوست.

بازگشت چند باره به پرسپولیس
کریمی در خرداد سال ۱۳۹۰ و در زمان مدیریت حبیب کاشانی با عقد قراردادی یک ساله به پرسپولیس بازگشت و به دوران حضورش در فوتبال آلمان پایان داد، کریمی که سومین بازگشت خود به پرسپولیس را تجربه می‌کرد، پس از ۷۹۶ روز بار دیگر برای این تیم در لیگ برتر در بازی با ملوان بندر انزلی به میدان رفت  او در مجموع؛ ۲۸ بار برای پرسپولیس در لیگ برتر به میدان رفت و با زدن ۱۲ گل، عنوان گلزن‌ترین هافبک یازدهمین دوره لیگ برتر فوتبال ایران را به خود اختصاص داد.

تمدید قرارداد با پرسپولیس
کریمی در اسفند سال ۱۳۹۰ برای پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا به میدان رفت و در اولین بازی مرحله گروهی؛ در مقابل الهلال عربستان، هشتمین گل آسیایی خود را برای این تیم به ثمر رساند. وی در دو بازی دیگر پرسپولیس در مقابل الشباب امارات و الغرافه قطر دو بار موفق به گلزنی شد تا در مجموع با ۱۰ گل زده به عنوان دومین گلزن برتر تاریخ پرسپولیس در رقابت‌های آسیایی لقب بگیرد.عملکرد کریمی در لیگ قهرمانان آسیا موجب شد تا در پایان سال ۲۰۱۲ به عنوان دومین بازیکن برتر آسیا انتخاب شود.کریمی در تیر سال ۱۳۹۱علیرغم پیشنهاد یک میلیون دلاری عجمان امارات ، سپاهان اصفهان  و یک تیم از لیگ امریکا  برای یک فصل دیگر قرارداد خود را با پرسپولیس تمدید کرد.

خداحافظی عجولانه از فوتبال
وی پس از یک ماه دوری از میادین به دلیل مصدومیت، در فینال جام حذفی در مقابل سپاهان اصفهان به میدان رفت. پس از پایان این بازی و شکست پرسپولیس در فینال جام حذفی در مصاحبه‌ای اعلام کرد که از فوتبال خداحافظی خواهد کرد تا دایه‌های مهربان تر از مادر فوتبال را بگردانند.کریمی در سومین دوره حضورش در پرسپولیس در مجموع 50 بازی انجام داد و 14 گل به ثمر رسانده بود.

 پایان فوتبال در تراکتور
علی کریمی در ۲۳ خرداد ۱۳۹۲، با امضای قرارداد یک‌ساله، به تراکتورسازی تبریز پیوست و علیرغم علاقه اش به بازی در پرسپولیس به فوتبالش در این تیم پایان داد.

تیم ملی
همانگونه که اشاره شد کریمی بعد از انجام چهارمین بازی و اولین گل خود برای پرسپولیس در سال 77 برای اولین بار به تیم ملی دعوت شد. او از سال 1377 تا 1391 عضو تیم ملی بود و در مسابقات متعددی برای ایران به میدان رفت. کریمی با حضور  در جام جهانی 2006،  و 3 دوره جام ملتها  و یک دوره بازی های آسیایی  و 127 بازی ملی و 38 گل زده از جمله ستاره های پرافتخار فوتبال ایران است. 
 
آغاز مربیگری با دستیاری کی روش
علی کریمی در سال ۱۳۹۳ با دستیاری کارلوس کیروش در تیم ملی ایران پا به عرصه مربیگری گذاشت اما با گذشت چند ماه از سمت خود استعفا داد و اعلام کرد علاقه‌ای به حضور در این عرصه ندارد. او  در فصل جاری نیز برای چند بازی هدایت تیم بحران زده نفت تهران را بر عهده داشت. 
 
 افتخارات باشگاهی:
قهرمانی در لیگ آزادگان (2 بار) 78-77 و 79-78 همراه با پرسپولیس
نایب قهرمانی در لیگ آزادگان (یک بار) 80-79 همراه با پرسپولیس
سومی در جام باشگاه‌های آسیا (2 بار) 79-78 و 80-79 همراه با پرسپولیس
قهرمانی در جام حذفی فوتبال امارات (2 بار) 2002-2001 و 2004-2003 همراه با الاهلی
نایب قهرمانی در لیگ برتر امارات (یک بار) 2004-2004 همراه با الاهلی
قهرمانی در بوندسلیگای آلمان (یک بار) 2006-2005 همراه با بایرن مونیخ
قهرمانی در جام حذفی آلمان (2 بار) 2006-2005 و 2011--2010 همراه با بیرن مونیخ و شالکه 04
قهرمانی در جام حذفی فوتبال ایران (یک بار) 1392 همراه با تراکتورسازی

افتخارات ملی:
قهرمانی در بازی‌های آسیایی (2 بار) 1998 و 2002
قهرمانی در رقابت‌های غرب آسیا (2 بار) 2000 و 2004
قهرمانی جام بین قاره‌ای آسیا-اقیانوسیه (یک بار) 2003
سومی در جام ملت‌های آسیا (یک بار)2004 


افتخارات فردی:
انتخاب به عنوان بازیکن سال فوتبال آسیا (یک بار) 2004
دومین بازیکن برتر سال فوتبال آسیا و عضویت در تیم منتخب آسیا (یک بار) 2012
آقای گل جام ملت‌های آسیا (یک بار) 2004
عضو تیم منتخب جام ملت‌های آسیا (یک بار) 2004
آقای گل لیگ برتر فوتبال امارات (یک بار) 2004-2003

 


شیوا دورانگر


زادروز

کریمی

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی