گزارش ویژه؛روایتی تاریخی از سالهایی که پرسپولیس را از جام قهرمانی محروم کردند

گزارش ویژه؛روایتی تاریخی از سالهایی که پرسپولیس را از جام قهرمانی محروم کردند

ناجوانمردی های تاریخی برای پرسپولیس و جشن قهرمانی قطعی.


 به گزارش اختصاصی پیروزی دیلی،روند ناجوانمردی ها علیه تیم فوتبال پرسپولیس ادامه دارد وامروز برای روزهای تلخ فوتبال،تلخی ناجوانمردی ها ذائقه اهالی راستین فوتبال آزرده می شود .
داستان آبادان یکی از سیاه ترین اتفاقات امروز فوتبال ماست،همه از پیر وجوان،البته در بین مردان منصف فوتبال،می دانند که سال قبل هم همین سیاه روزی ها وناجوانمردی ها پرسپولیس را از قهرمانی به دور کرد .

متاسفانه در تاریخ فوتبال کشورمان همیشه یکی از این رویداد های سیاه ،علیه جریان محبوب ترین تیم  فوتبال وجود داشته است .

تاریخ فوتبال ما نشان داده که برخی از مسئولان،در قبال مردمی ترین تیم ها موضع مخالف را ابراز می دارند ،موضعی که از سر حسادت والبته برای خودنمایی ها بروز می کند .در این ساختار پوشیده فرهنگی از جانب افراد مورد نظر،مردم ضرر می کنند .کار به جایی میرسد که عوارض ناجوانمردی ها به قول دوست فقیدمان عباس عبدالملکی باعث افت تحصیلی دانش آموزان هم میشود چرا که وقتی جوان تر ها می بینند که احقاق برای تندیس عدالت وجود ندارد ،خود را در خویش فروخورده وآزار می بینند .

برویم سراغ اتفاقات سیاه 50 سال گذشته ،سریع حرکت کنیم،از روزی که شاهین را منحل کردند تا تاج راحت قهرمان شود اما خوشبختانه پرسپولیس متولد شد .

*قهرمانی 1349 را از پرسپولیس گرفتند .حتی بعدها کاپیتان تاج یعنی قلیچ خانی ادعا کرد که داوران بازی ها را باشگاه تاج در آن دوران تعیین می کرد .همین کاپیتان سالها بعد اقرار کرد که در دربی جنجالی آن دوران متخلف بوده است وخوردبین به درستی گل زده است!

*قهرمانی سال 60 مسابقات تهران را هم یک سوئ تفاهم از پرسپولیس گرفت .وقتی دیدند پرسپولیس باز هم بهتر از استقلال است گفتند حالا که استقلال قهرمان نمیشود پرسپولیس هم نشود .

*قهرمانی سال 62 را از پرسپولیس گرفتند .به بهانه جنجال تماشاگران بازی را تجدید کردند وپرسپولیس در اعتراض به این تصمیم وارد مسابقه نشد و3-0 بازنده محسوب شد .

*مسابقات سال 63 را که پرسپولیس در آن بسیار بالاتر از حریفان بود را تعطیل کردند تا معجزه پرسپولیس مشخص نشود .تنها در 6 بازی،زوج گلزن پرسپولیس 17 گل زده بودند!

*مسابقات سال 64 به علت بروز اشکال در ورزشگاه آزادی نباید با بازی استقلال وپرسپولیس به پایان میرسید .دنبال بهانه ای برای تعطیلی دربی بودند .وقتی مسابقات 2 گروهی شد ومعلوم شد دربی در نیمه نهایی برگزار میشود پرسپولیس را به بهانه ای تنبیه انضباطی کردند چون نمیشد استقلال را تنبیه انضباطی کرد!

*مسابقات لیگ در سال 76 باید با قهرمانی پرسپولیس تمام میشد اما از پرسپولیس خواستند تا یک سال در لیگ شرکت نکند وبهانه هم زیاد بودن ملی پوش بود تا استقلال یک بار هم که شده قهرمان شود .وقتی پرسپولیس در سال 74 قهرمان شد وقهرمانی را در سال 75 تکرار کرد ،نوبت استقلال بود که در سال 76 قهرمان شود چون استقلال تنها در غیاب سرخها قادر به قهرمانی بود چنان چه در سالهای 77 و78 هم 2 بار دیگر قهرمانی به پرسپولیس رسید .یعنی2سال قبل و2سال بعد از قهرمانی استقلال در لیگ بدون پرسپولیس ،سرخها قهرمان شدند .

*مسابقات لیگ سال 85 قهرمان واقعی با نام پرسپولیس داشت .تیمی که با ناجوانمردی قهرمانی در لیگ وجام حذفی،هر 2 را از ویترین افتخاراتش دزدیدند .مگر میشود چنان جنایتی برای قرزدن بازیکنی مثل عمادرضا ونگرفتن 14پنالتی صورت بگیرد؟

*قهرمان لیگ 92 هم پرسپولیس بود .اگر تنها صحنه گل ناسالم فولاد برابر پرسپولیس گرفته نمیشد پرسپولیس قهرمان میشد .

*مسابقات لیگ سال قبل هم قهرمان مطلق به نام پرسپولیس داشت .تنها کافی بود یکی از پنالتی هایی که برابر سایپا وذوب آهن برای حریفان گرفتند اعلام نشود .شرافت وعدالت در طرفه العینی کشته شد ...

حالا نوبت پرسپولیس 95 است؟قطعا نه،این تیم قهرمان میشود .شاید همین هفته پرسپولیس پیکان را ببرد و2 رقیبش ببازند ...برای تیمی که در بازی برابر نفت آبادان 80 دقیقه روی یک سوم دفاع حریف بود،دور از ذهن نیست که قهرمانیش به هفته بیست وششم شیفت شود ....
راستی چنین جنایتی را چه کسی میتواند باور داشته باشد ؟چرا؟مگر هنوز ریشه حسد کینه توزان خشک نشده است؟
البته شاید این اتفاقات روز جشن قهرمانی را برای پرسپولیس شیرین تر کند .فعلا که همه آماده برپایی جشن قهرمانی در روز 31 فروردین هستند .شاید البته قهرمانی زودتر قطعی شود اما به هر حال پرسپولیسی ها با این همه ضربه تاریخی خود را برای جشن قهرمانی در هفته 28 وبعد از بازی برابر پدیده مشهد قطعی خواهند ساخت .


مهدی حدادپور-مورخ فوتبال

روایت تاریخی

محرومیت از قهرمانی

پرسپولیس

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی