گفتگوی خواندنی با خوردبین به بهانه دربی 4 تایی

گفتگوی خواندنی با خوردبین به بهانه دربی 4 تایی

محمود خوردبین، مهاجم سالهای دور پرسپولیس معتقد است 6 گلی که پرسپولیس در سال 52 وارد دروازه استقلال کرد باعث شد تا همه برد 4 گله سرخپوشان مقابل رقیب سنتی را در سال 50 فراموش کنند.


اختصاصی پیروزی دیلی؛ محمود خوردبین همان روزی که جای خود را به افشین پیروانی داد، این پاسخ را از دکتر خود دریافت کرد که باید تحت عمل جراحی قرار بگیرد. امروز سالگرد یکی از گلهای او به استقلال است و همین امر بهانه ای برای گفتگو با او شد.

-محمودخان، ان شاا. . . که سرپا شدید؟
آرام آرام راه می‌روم، به هر حال زمان لازم است تا بهبود پیدا کنم. به خاطر آن ضربه ای که در جریان اردوی امارات به من وارد شد از بالا تا پایین ستون مهره هایم پلاتین کار گذشته شده و بخیه زده شد. البته بخیه های بیرونی را کشیدیم و بقیه هم باید جذب شود. بعد از آن ضربه همینقدر که این شرایط را دارم خدا را شکر می‌کنم. از هفته آینده هم برنامه آب درمانی آغاز می‌شود.


-چه زمانی برای تحویل گرفتن پست قائم مقامی به باشگاه می‌روید.
حالا ابتدا باید این شرایط بهبود یابد.


-اصلا در این مدت از طرف باشگاه صحبتی در این باره شد؟
در تماس هایی که صورت گرفت، حالم را پرسیدند و در این باره صحبتی نشد.


-محمودخان به دربی شماره هشت برویم که در سالگرد آن قرار داریم؟
آن روز آلن راجرز سرمربی پرسپولیس بود. اولین دربی او بود. حسینعلی کلانی دو گل و خدابیامرز صفر ایرانپاک هم یک گل زدند. من هم گل آخر را زدم.


-باز هم امکان گل زدن داشتید یا کوتاه آمدید.
نه! گل من اواخر بازی به ثمر رسید.


-پس به نظر جو بازی سنگین بود چون بعد از گل شما ، 15 دقیقه بازی ادامه داشت.
دربی ها همیشه اینطور بود. بازی خاصی به حساب می‌آمد و می‌آید. این بازی روانی و احساسی است. آن روز، همه نفرات ما و آنها بودند. تمام زور دو تیم برابر هم قرار گرفت و دخالتی هم در بازی نشد.


-این بازی تلافی دربی های قبلی بود که فرمایشی به نفع استقلال رقم خورد یا اینطور فکر نمی‌کردید.
آنطور فکر نمی‌کردیم. آن بازی ها برای ما تمام شده بود. البته می‌دانستیم که باید خیلی بهتر از استقلال باشیم تا نتواند کاری که در بازی های قبلی شد را تکرار کند.


-موضوع تاثیر داور به سود استقلال از همان اولین دربی ها وجود داشت و یکی از اولین قربانیان شما بودید؟
چهارمین بازی ما بود. من در دقیقه 82 گل تساوی را زدم ولی داور مسابقه ابوالقاسم حاج ابوالحسن گل سالم مرا قبول نکرد.


-چرا؟
خطای من را روی پرویز قلیچ خانی اعلام کرد؟


مگر شما می‌توانستید روی او خطا انجام بدهید؟
نکته همین است. نسل جدید نمی‌دانند ما درباره چه پدیده ای صحبت می‌کنیم. دفاع روی دست قلیچ خانی نبود و نیامد. به او برخورد می‌کردی از چند نقطه مصدوم می‌شدی. خنده دار این بود که من به سمت دروازه و جلوتر از او صاحب توپ بودم و قلیچ خانی  پشت سر من می‌آمد.


-پس برای تعارف هم نمی‌شود گفت اشتباه داوری سهوی بود؟
اصلا ممکن نیست اشتباه کرده باشد. خوب می‌دانست چه می‌کند. اصلا امکان خطای من روی قلیچ خانی نبود. حتی اگر در موقعیتش بودم. علی پروین فقط یک نفر را بهتر از خودش می‌داند که قلیچ خانی است. البته من می‌گویم علی پروین در فوتبال ایران بهتر از همه بود. بعد از آن بازی هم، هواداران او را تاج ابوالحسن صدا می‌کردند.


- و سالها بعد افرادی مثل قلیچ خانی اعتراف کردند که خسروانی رییس استقلال داورها را می‌چید.
آنچه مسلم بود اینکه داوری ها به ویژه در دربی ها خیلی به ضرر ما تمام می‌شد. بعد ها برای من تعریف کردند که قلیچ خانی خودش در مصاحبه ای در پاسخ به سوال خبرنگاری گفته بود که او روی من خطا کرده بود.


-اگر عزیز اصلی آن سیلی را نمی‌زد، فضا طوری بود که سالها بعد کسی سراغ حقیقت را بگیرد؟
سیلی «اصلی» در هر دو بازی که این کار را انجام داد، باعث شد بخشی از تاریخ سانسور نشود و پنهان فضا در آن سالها، مثل الان نبود. اگر آن حرکت نبود، سالها بعد هیچکس نمی‌فهمید به خاطر تیم تاج با ما چه کردند و کند و کاو نمی‌شد.


-و اگر دربی 6تایی اتفاق نمی‌افتاد، آن دربی از ماندگارترین بازی ها بود؟
همینطور است. دو سال بعد چون 6 گل زدیم، بی خیال 4 گل این دربی شدیم. وگرنه اولین بار ما در سال 50 ،همین عدد چهار را هم به نام پرسپولیس ثبت کردیم.


-آن روزها راحت تر از ظلم هایی که داوری ها باعث می‌شد می‌گذشتید یا الان راحت تر از اشتباهات سهوی می‌گذرید.
آن روزها راحت راحت تر کنار می‌آمدیم چون همیشه منتظرش بودیم الان برای خود من واقعا برایم سخت است که از اجحاف نسبت به پرسپولیس بگذرم.


-آن روزها نسبت به تماشاگران چطور بود. بسیاری بر این باورند که در آن دوران تلاش زیادی شد تا فاصله زیاد بین نسبت هواداران دو تیم کم شود؟ یک دلیل بسیاری اقدامات، همین بود؟
خوب به خاطر دارم که وقتی به امجدیه می رفتیم تماشاگران استقلال کجا می‌نشستند. از رختکن که بیرون می‌آمدیم تا وارد زمین شویم، آنها بالای سر ما بودند. نسبت تماشاگران 80 به 20 یا در بدترین حالت 70 به 30 به سوی پرسپولیسی ها بود.


-پیش بینی شما برای دربی پیش رو چیست؟
بچه های ما سر حال و قبراق هستند. استقلال هم تازه راه افتاده و با جوان ها خوب بازی می‌کنند. بچه های ما همچنین تجربه زیادی دارند. برنده کسی است که هوشیارتر و متمرکز تر وارد بازی شود و از فرصت ها استفاده کند.


-راستی از بچه های تیم کدامیک به شما سر زده اند.
بیمارستان که بودم، علی علیپور دوبار آمد. وحید امیری هم آمد. وقتی به خانه آمدم، صادق محرمی هم زنگ زد.


-سایرین و کاپیتان ها؟!
هیچکس دیگر از بازیکنان حال من را هم نپرسید. البته آقای برانکو ، کریم باقری و افشین پیروانی در بیمارستان به عیادتم آمدند.


گفتگو از ابراهیم فتاحی

خوردبین

دربی 4 تایی

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی