گفتگو با طالقانی، میناوند و حیدری درباره اقدامات ورزشکاران برای کمک به زلزله زدگان

گفتگو با طالقانی، میناوند و حیدری درباره اقدامات ورزشکاران برای کمک به زلزله زدگان

«آن شب زمین پیر، این بندی گریخته از سرنوشت خویش، چندین هزار کودک در خواب ناز را، کوبید و خاک کرد...، در آن خرابه ها، دیدم مادری به عزای عزیز خویش، در خون نشسته، در زیر خشت و خاک، بیچاره بند بند وجودش شکسته بود»

به گزارش اختصاصی پیروزی دیلی، برای آنهایی که دل در گروی جهان پهلوانی دارند، برای آنهایی که زندگی غلامرضا تختی را بارها و بارها مرور کرده‌اند، زلزله که می‌آید ناخودآگاه یاد بویین‌زهرا و آوج زنده‌ می‌شود و قهرمانی که از آبرویش گذشت و گذاشت تا مرحمی باشد بر زخم دردناک آنهایی که اسیر قهر طبیعت و دلشوره زمین شده بودند و این روشن‌ترین بخش زندگی کوتاه اما پربار «آقا تختی» است.
در تاریخ ورزش ما چندین‌تن از او قهرمان‌ترند، کیفیت مدالی بهتری دارند از جهانی‌ها و المپیک‌ها، گرچه به لحاظ استمرار در تیم ملی و کمیت حضور در میدان‌های بین‌المللی همچنان جزو صدرنشین‌ها است، اما آنچه که تختی را 50 سال بعد از مرگش همچنان زنده می‌دارد و سایه‌اش را مستدام بر ورزش ایران، مدال‌هایی نیست که از المپیک و جهانی گرفته، فن‌های نابی نیست که به زیبایی اجرا می‌کرد، بلکه خلق و خوی او و مردم‌داری‌اش است که قهرمانِ مردمی را یک روز صبح، بی‌آنکه به آبرویش فکر کند، بین مردم می‌برد و می‌خواهد برای زلزله‌زده‌ها کمکی جمع کند. هرگز هم به این فکر نمی‌کند که اگر مردم دست یاری‌اش را پس بزنند، چه خواهد شد.
و همین می‌شود نقطه عطف زندگی تختی، جدا از بُعد قهرمانی‌اش که شکی نیست برای همیشه جزو بهترین‌های تاریخ خواهد ماند.

طالقانی: ترکش‌ تهمت‌ها به من خورد اما مردم به قهرمانان‌شان اعتماد دارند....
تراژدی بم، اندوه‌بارترین سانحه طبیعی ایران است که نسل امروز به یاد دارند. آنجا هزاران هزار کودک و زن و مرد شبانه و زنده زنده زیر آوارها و خاک دفن شدند. شدت زلزله مرگبار روز پنجم دی‌ماه 82، 6.6 ریشتر اعلام شد که طبق آمار رسمی بیش از 26 هزار کشته و 30 هزار مجروح بر جای ماند.
محمدرضا طالقانی رئیس وقت فدراسیون کشتی تصمیم گرفت با تأسی به جهان‌پهلوان تختی و کاری که چند دهه قبل در زلزله بویین‌زهرا انجام داده بود، دستش را برای یاری به سوی مردم دراز کند. روز باشکوهی در خیابان ورزنده رقم خورد. کاری که با استقبال کم‌نظیر مردم و اقشار مختلف جامعه روبرو شد.
او بارها و بارها در مورد کاری که در بم انجام داد، صحبت کرد. بار دیگر با حاجیِ دوست‌داشتنی کشتی ایران تماس گرفتیم تا ببینیم باز هم حاضر است برای زلزله‌زدگان پیش‌قدم شود؟ که پاسخ می‌دهد: «مردم نهایت محبت را به من داشتند و ما کلی پول و وسیله جمع کردیم. چندین سال از آن روزها گذشته، من هم دیگر در ورزش نیستم، وقتش نیست که من دیگر وسط بروم، این همه قهرمان بزرگ داریم. اتفاقا از دیروز تا حالا کلی تماس با من گرفتند که می‌خواهی چه کار کنی، من نوکر همه مردمم، هر کاری که بگویند اتجام می‌دهم چه مالی، چه جانی، اتفاقا جدا از اینکه کرمانشاه را خیلی دوست دارم، رفقای زیادی هم از قدیم از این دیار دارم.»
البته طالقانی آن روزها حرف و تهمت هم کم نشنید: «از من خواسته‌ای داشتند، قبول نکردم، فردایش همه جا گفتند، «طالقانی، تختی کاغذی»، می‌گفتند پول‌ها را گرفته و برای خودش ساختمان ساخته، تا مدت‌ها حرف و حدیث بود. اگر می‌بینید امروز ورزشکاران از اینکه در این زمینه پیش‌قدم شوند، واهمه دارند، به خاطر همین حرف‌هاست. ترکش این کار به من خورده، خودتان بودید در امجدیه و دیدید که مردم چه کار کردند، میز من پر بود از پول و طلا و چک‌های سفید امضا. مردم به قهرمانان‌شان اعتماد دارند. با هلال‌احمر هم هماهنگ کردیم، یک عده گفتند طالقانی یک قران پول هم به ما تحویل نداده، ده‌ها بار کامیون و قطار به بم فرستادیم. یادتان هست که یک هواپیما هم خودمان با جمعی از ورزشکاران وسیله بردیم. »

حیدری: تا جلو بروی می‌گویند ادای آقای تختی را درمی‌آورد
چند ساعت بعد از زلزله پیج اینستاگرام قهرمان 6 مداله کشتی ایران، کامنت‌های فراوانی از مردم را در خود دارد که در پی پیام تصویری علیرضا حیدری، ضمن تشکر از قهرمان که همسو با مردمِ مصیبت‌دیده، به نکات مهمی اشاره می‌کند، از او می‌خواهند برای رساندن کمک‌های مردم به کرمانشاهی‌ها پیش‌قدم شود.
با مردِ همیشه متفاوت کشتی، تماس می‌گیریم. حیدری در پاسخ به خواسته مردم، می‌گوید: «تجربه‌اش را دارم، یک‌بار طالقانی این کار را انجام داد اما خیلی حرف و حدیث درست کردند. گفتند حساب و کتاب‌ها قاطی شده، دیدم که چقدر پول جمع شد، اما می‌گفتند حاجی به پول‌ها دست زده و تخریبش کردند. به هرحال این کار، داستان زیاد دارد. برخی از قهرمانان هم کارشان شده ادا و اطوار درآوردن، تا بروی جلو، می‌گویند می‌خواهی ادای آقا تختی را دربیاوری. متهم به ریاکاری هم می‌شوی. امروز همه بحث‌ها سیاسی شده و یا عده‌ای برای جمع کردن پوئن اجتماعلی ادا درمی‌آورند، اما به هر شکل کمک کردن در هر زمانی خوب است.»
رئیس فدراسیون بین‌المللی کشتی پهلوانی ادامه داد: «این کار شاید به نوعی دخالت در سیستمی باشد که باید خودش این کارها را انجام دهد. من دوست دارم کاری بکنم، اما باید راهش را پیدا کرد. به نظرم هر کسی هم به اندازه خودش می‌تواند کمک کند، یکی مثلا می‌تواند خانه 50 متری آنجا بسازد، یکی 50 تا پتو می‌فرستد. شاید هم موازی‌کاری بشود، ولی مهم این است که به جای متهم کردن دولت و همدیگر، آن کاری که از توان‌مان برمی‌آید را انجام دهیم. ممکن است یک روز چنین اتفاقی در تهران یا جای دیگری رخ بدهد، همین که حس کمک به همدیگر را داریم و همدیگر را دوست داریم، خیلی خوب است.»
پشت آقا تختی هم حرف می زدند

میناوند: سازندگان مسکن بی‌مهری را باید اعدام کرد!
مهرداد میناوند در پیج اینستاگرامش در بیان بحث‌های اجتماعی و همراهی با مردم جامعه‌اش، همیشه پیشگام است. او این‌بار هم در کنار مردم است. وقتی به پیشکسوت دوست‌داشتنی پرسپولیس می‌گوییم مردم توقع دارند در چنین اتفاقاتی قهرمانان‌شان پیش‌قدم باشند، می‌گوید: «توقع بی‌جایی هم نیست. مردم از هنرمندان و ورزشکاران هم انتظار دارند، غم آنها، غم همه ماست. آنها در بدترین شرایط حامی ما بوده اند و حالا ما هم وظیفه داریم هر کاری از دست‌مان برمی‌آید انجام دهیم. من با 42 سال سنم، دو سه بار زلزله را تجربه کردم و امروز دیدم کاری که از دستم برمی‌آید این است که سامانه های مطمئنی که مردم می‌توانند برای کمک به مردم کرمانشاه به آن اعتماد کنند را در پیجم معرفی کنم. احتمالا خودم هم همراه با آن گروه و چند هنرمند و ورزشکار، برای رساندن کمک‌های جمع‌آوری شده، به کرمانشاه خواهم رفت. خداراشکر، مردم به قهرمانان اعتماد دارند. دم همه مردم گرم که اینقدر کمک کردند تا بتوانیم در راه تسکین آنهایی که عزیز از دست داده‌اند و زندگی‌شان در یک دقیقه نابود شده، انجام دهیم. عکس‌های این واقعه خیلی دردناک است، هوا هم رو به سرما می‌رود، امیدوارم که مردم هر چه زودتر از این شرایط بد نجات پیدا کنند.»
ملی‌پوش سابق فوتبال البته از حرف و حدیث‌هایی که ممکن است گریبانگیر کسانی که در این راه پیش‌قدم می‌شوند، شود واهمه‌ای ندارد: «حرف که همیشه هست. آقا تختی بزرگ همه ما ورزشی‌هاست اما اگر امروز او هم بود، مطمئن باشید پشتش حرف می‌زدند. کسی که برای رضای خدا و کمک به مردم گام برمی‌دارد، هدفش مشخص است و در همین مسیر هم قدم برمی‌دارد. مگر وقتی حضرت علی ضربت خوردند، یک عده نگفتند مگر علی (ع) هم نماز می‌خواند که در مسجد ضربت خورده؟! اتفاقا من وقتی این حرف‌ها را می‌شنوم، مصمم‌تر هم می‌شوم.»
میناوند انتقادی هم از آنهایی که در ساختن مسکن مهر دست داشتند، دارد: «عکس‌های مسکن مهری که ویران شده بود را همه دیدند، این مسکن مهر نبود، مسکن بی‌مهری بود. من اصلا آدم سیاسی نیستم و کاری ندارم چه دولتی پشت آن بود، اما وقتی اتفاقی که در استان کرمانشاه افتاد را دیدم، به نظرم کمترین مجازات کسانی که چنین خانه‌های بی‌کیفیتی را تحویل مردم داده بودند، اعدام است. آنها با استفاده از مصالح ضعیف با جان مردم بازی کردند. عکس‌ها گواه همه چیز است. آنها آدم‌های جاه‌طلبی هستند که می‌خواهند یک شبه ره صدساله را از نظر مالی بروند. مطمئنم که این داستان هم بعد از 7-8 روز به دست فراموشی سپرده می‌شود»

جمشیدی: دایی و کیانوش رستمی نماینده همه ما هستند
پژمان جمشیدی حالا علاوه بر اینکه جزئی از خانواده ورزش است، هنرمندی شده که فیلم‌هایش گیشه خوبی دارند و میلیاردی می‌فروشند. بازیکن سابق پرسپولیس هم بعد از زلزله، سعی کرد در کنار مردم باشد: « به هرحال مردم کمی بی‌اعتماد شده‌اند. من هم در این دو روز در استوری‌ها و پیام هایم سعی کردم جاهایی که احساس می‌کنم کمک‌های مردم به دست عزیزان در کرمانشاه می‌رسد را اعلام کنم.»


مرضیه دارابی

زلزله کرمانشاه

کمک ورزشکاران

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی