1100 روز با کیروش و شاگرد اولش ، کمتر از 150روز با برانکوی دست بسته

1100 روز با کیروش و شاگرد اولش ، کمتر از 150روز با برانکوی دست بسته

امروز باید حق را به سرمربی سابق تیم ملی و حال حاضر پرسپولیس داد که نسبت به زمـان انـدک در اختیار داشتن ملی پوشان خود و نقصان مراحل آماده سازی شاگردانش تحت نظر کادر فنی پرسپولیس معترض بود

بازی پرسپولیس-الهلال علاوه بر اتفاقات، حواشی، مسایل و بار فنی بازی و اهمال کاری مدیران پرسپولیس و مسئولین فوتبال در موضوع میزبانی که حتما نیاز به ساعت ها واکاوی و بحث کارشناسی دارد، یک نکته بسیار ظریف و کلیدی داشت آن هم عدم تمرکز ۱۰۰ درصدی دروازه بان اول تیم ملی روی ضربه شروع مجدد (کرنر) الهلال که منجر به گل تساوی بازی شد.

انتظار میرفت کارلوس کیروش که تمرینات و دانش سرمربی پرسپولیس را قبول ندارد و بارها وی و فوتبال ایران را متکبرانه به سخره گرفته است، در اردوهای بلند مدت و بی خاصیت تیم ملی بدرستی داشته های خود در زمینه اصول و تکنیک تمرکز و جایگیری در هنگام ضربات شروع مجدد را با ملی پوشان بالاخص بیراموند تمرین کرده باشد.

اگرچه مطمئن هستیم تا همین جای مطلب کافیست تا حامیان ذوب در کارلوس جان که گویی لجاجت و عکس العمل های عجولانه و اهانت آمیز به انتقادات را بخوبی از این سرمربی موزانبیکی فراگرفته اند ما را مورد لطف و عنایت ویژه خود قرار دهند! اما در ادامه ضمن تأکید بر وجود تفاوت فاحش فی مابین جو حاکم بر بازی های داخلی و فضای حاکم بر بازی های برون مرزی و اثرگذاری متفاوت هریک در بحث تجربه اندوزی یک بازیکن و همچنین با ارج نهادن به درخشش های کم نظیر و ستودنی این سنگربان فوق ستاره لرستانی در هر دو عرصه ، برای ادعای خود ارائه دلیل خواهیم کرد.

علیرضا بیراموند گلر ۱۹۳ سانتی متری و فوق العاده دوست داشتنی ارتش سرخ ، متولد ۳۰ شهریور ۱۳۷۱در خرم آباد لرستان است و سابقه بازی در تیم های وحدت،نفت تهران،هما و مجددا نفت تهران ( با علیرضا منصوریان شاگرد اول مکتب کی روشیسم! ) را در رده باشگاهی و نیز سابقه حضور در تیم ملی زیر ۲۰ سال ایران (جوانان) و دعوت به تیم ملی زیر ۲۲ سال (المپیک) توسط  علیرضا منصوریان را در رده ملی در کارنامه ای دارد که بخش مهم و مرتبط با مطلب ما به ۲ آیتم ذیل برمیگردد.

٭علیرضا بیراموند ۳ سال پیش در آوریل ۲۰۱۴، فروردین ۱۳۹۳ توسط کارلوس کیروش به اردوی آفریقای جنوبی تیم ملی اضافه شد هرچند از راهیابی به جام جهانی باز ماند.

٭وی ۹ ماه پیش در ۲۷ اردیبهشت سال ۱۳۹۵ از نفت تهران جدا شد و به محبوب ترین و پرهوادارترین تیم قاره آسیا پرسپولیس تهران پیوست.

آنچه به موضوع بحث ما برمیگردد حضور این بازیکن مستعد در همان بازه زمانی طولانی ۳ سال در اردوهای متعدد و دراز مدت زیر نظر کادر فنی و کارلوس کی روش از یک سو و حضور محدود وی در تمرینات آماده سازی برانکو از سوی دیگر است. بطوری که از مجموع ۲۸۱ روز که از زمان عقد قرارداد بیراموند با باشگاه پرسپولیس تا روز مصاف با الهلال در ۳ اسفندماه ۹۵ گذشته بود و با احتساب مدت حضور در تمرینات تیم ملی و دوره مصدومیت وی از ناحیه دست، برانکو ایوانکویچ تنها حدود یکصد و پنجاه (۱۵۰) روز این بازیکن را در اختیار داشته و چنانچه زمان های استراحت و تعطیلی تمرینات تیم براساس برنامه تمرینی برانکو را بعلاوه ۲۲ روز بابت ۲۲ بازی پرسپولیس در لیگ هم در محاسبات مان لحاظ کنیم به کوتاهی و ناکافی بودن وقت برای یافتن و رفع نواقص در عملکرد این دروازه بان ملی توسط برانکو و مربی دروازه بان های پرسپولیس شهادت میدهیم. از آن گذشته نبود بازی پرفشار و قوی تدارکاتی با تیمهای رده اول خارجی برای پرسپولیس پیش از حضور در آسیا بجز دربی ۸۴ که بیشتر به بازی تدارکاتی شباهت داشت و وجود تفاوت معنادار بین مدل و سبک بازی های برون مرزی باشگاه ها با بازی های داخلی آنها و بهانه های گاه و بی گاه کی روش و شرکاء وی موجب شده است دست برانکو برای آموزش شاگردانش تقریبا بسته باشد. این در حالی است که ۳ سال زمان و اردوهای بلند مدت و بازی های ملی و تدارکاتی تیم ملی طی این مدت کاملا برای سنجش و آموزش موارد خاص و مهم به ملی پوشان بالاخص سنگربان تیم ملی بعنوان قلب تیم توسط کی روش که حامیانش او را متخصص پرورش بازیکن معرفی میکنند! کافی به نظر میرسد.

می توان گفت در صحنه گل الهلال که از روی ضربه شروع مجدد کرنر به ثمر رسید، اگر بیراموند تمرکز خود را بجای آنکه بر روی درگیری عمدی و حرفه ای بازیکن الهلال با فرشاد احمدزاده که در یک قدمی او در جریان بود بر روی خود ضربه کرنر میگذاشت می توانست با خروج بموقع موفق به قطع توپ ارسالی شده و یا حتی با جایگیری مناسب زیر تیرک افقی دروازه قافل گیر نشده و مانع از به ثمر رسیدن آن گل شود.

اشکال و اشتباه در تمرکزی که دو دروازه بان دیگر و با تجربه ملی مان در استقلال تهران و ذوب آهن اصفهان را نیز به شکل مشابه تسلیم کرد و برانکو فرصت و شرایط مشابه کیروش را هرگز نداشته تا اصول آن را پیش از بازی با الهلال به بیراموند دیکته کند و کی روش هم که فرصت و امکانات کافی در دست داشت ظاهرا با گذاشتن تمام تمرکز خود بر روی بیانیه ها و حواشی و پاسخ گویی به این و آن طی ۳ سال گذشته، از انجام آن ناتوان نشان داده است.

مسرور می شویم اگر حامیان کیروش پاسخ دهند کیروش که خود و تعالیم خود را در حد فرگی می بیند در اردوهای بلند مدت تیم ملی براستی چه مواردی را به خطوط دفاعی و دروازه بان خود برای رویارویی با بازیکنان گرانقیمت و حرفه ای تیمهای مقابل آموزش می دهد!؟ 

علیرضا هادیان


برانکو

بیرانوند

کی روش

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی