در فدراسیون فوتبال چه میگذرد ؟!

در فدراسیون فوتبال چه میگذرد ؟!


امیر (حسن) عابدینی ، سرپرست کمیته بازاریابی یا به تعبیر خودشان سرپرست سازمان اقتصادی و بازاریابی فدراسیون فوتبال به رییس رسانه ملی نامه  رسمی می نویسد.

طی این  نامه شماره ۱۱۰۰/۱۲۴۵۳ مورخ ۹۵/۱۲/۱۷ خطاب به رییس سازمان صدا و سیما عنوان نمود که بر اساس اختیارات ناشی از آیین نامه رابطه لیگ و باشگاه ها و در جهت فراهم نمودن زمینه درآمدزایی از محل برگزاری مسابقات فوتبال و محتواهای مرتبط با آن اقدام به عقد قرارداد می نماید و بر اساس آن ، کانون آگهی و تبلیغات رسا به مدیر مسئولی جناب آقای بهروز قادری به عنوان نماینده این سازمان جهت مذاکره و عقد هرگونه قرارداد با اشخاص ثالث به منظور بهره برداری از کلیه محتواهای مرتبط با مسابقات فوتبال معرفی می گردد .

فارغ ازاینکه چرا یک کانون تبلیغاتی از استان مازندران بدون تشریفات مزایده برای این پروژه انتخاب شده و اینکه آیا این کانون توانایی ، تجربه و امکانات لازم برای این قرارداد(در شرف انعقاد ) را دارد، بر اساس این نامه ورود هرگونه دوربین به استادیوم های محل برگزاری مسابقات و نیز بازپخش محتواهای مربوط به مسابقات در کلیه رسانه ها صرفا با مجوز کتبی کانون مذکور امکان پذیر است .

امضاء : حسن عابدینی . سرپرست سازمان اقتصادی و بازاریابی فدراسیون فوتبال .

متعاقب این نامه و پس از گذشت یک روز از ارسال آن به صدا و سیما ، مهدی تاج رییس فدراسیون خیلی محترمانه و بدون سر و صدا سریعا نسبت به این مکاتبه عکس العمل نشان داد و طی نامه داخلی ، ممنوعیت ورود دوربین های تلویزیون به ورزشگاه ها را منتفی و به امیر عابدینی اینطور اعلام نمود . با توجه به مذاکرات انجام شده فیمابین وزیر ورزش و جوانان و رییس صدا و سیما و قول مساعد جهت انعقاد قرارداد در خصوص تبلیغات مسابقات فوتبال خواهشمند است نسبت به ورود دوربین ها به ورزشگاه ها اقدام شود همچنین در صورت عدم انجام تعهدات فیمابین مجددا نسبت به اجرای مصوبه کمیته اقتصادی و بازاریابی و سازمان لیگ اقدام لازم به عمل اید .

کل دعوای فدراسیون و صدا و سیما اینست که فدراسیون مدعیست که صدا و سیما فوتبال را پخش زنده میکند اما پول آنرا نمیدهد یا به اصطلاح حق پخش نمی پردازد و نتیجتا فدراسیون هم  تصمیم میگیرد که غیر از دوربینهای پخش زنده تلویزیونی ، اجازه ورود به دوربینهای سیار هیچیک از برنامه هایی مانند برنامه نود ، شبهای فوتبالی و ورزش و مردم داده نشود و دلایلشان اینست که برنامه های محتوایی صدا و سیما از فوتبال درامدزایی می کنند و سامانه تشکیل میدهند و بعد علیه فوتبال برنامه می سازند که البته فدراسیون طبق اساسنامه میتواند انحصارا مالک این حقوق باشد و مانع ورود دوربینها به ورزشگاه ها گردد .علی ایحال با این توضیح ، قصد ورود بیشتر به ماهیت این دعوا را نداشته اما بر اساس ظاهر قوانین و مقررات اساسنامه ، ایرادات شکلی به این نامه وارد است .

اول اینکه از ظواهر امر و از قرائن و شواهد اینطور بر میاید که رییس و همچنین دبیر کل فدراسیون از  مکاتبه  سرپرست کمیته بازاریابی خبر نداشته و بدون هماهنگی این اشخاص، نامه به صدا و سیما ارسال گردید یا اینکه بلافاصله متوجه شدند که صاحب امضا صلاحیت نداشته والا هیچ دلیلی نداشت که به این سرعت نسبت به این نامه عکس العمل نشان دهند . دوم اینکه طبق بند ۱ ماده ۴۰ اساسنامه فدراسیون فوتبال ، کلیه مکاتبات اداری با امضای دبیر کل معتبر و همچنین در بند ۶_۳ ماده ۶۰ وظیفه مکاتبات فدراسیون به عهده دبیر کل است و  اساسنامه هم دقیقا و به صراحت مشخص نمود که چه اشخاصی حق مکاتبه و امضاء دارند اما در عین صراحت اساسنامه ، این نامه مستقیما با نام و امضای حسن عابدینی به صدا و سیما ارسال گردید و این خلاف قوانین و مقررات اساسنامه است .

اصولا در مکاتبات اداری برون سازمانی ، تابع اخلاق ، عرف و سلسله مراتب اداری و سازمانی هستیم . یعنی در این بین روابطی وجود دارد که اشخاص باید بر اساس رده اداری مقامات همتای خود مورد خطاب یا استقبال قرار بگیرند بعنوان مثال ، به سبب رسالت ، حساسیت و کارکرد سازمان صدا و سیما  ، عزل و نصب رییس این سازمان با مقام معظم رهبریست و شورایی مرکب از نمایندگان رییس جمهور ، رییس قوه قضاییه و مجلس شورای اسلامی ، هر کدام دو نفر ناظر بر این سازمان خواهند داشت و بنابراین با تدقیق و توضیح بر این امر ، بنابراین سرپرست یک کمیته یا کارگروه از نظر رده اداری و سازمانی نمیتواند همتای رییس سازمان صدا و سیما باشد و این نوع مکاتبات از وظایف دبیر کل است نه سرپرست کمیته ها ، در حالیکه وظیفه کمیته ها صرفا مشاوره ، رسیدگی ، پژوهش ، اقدام یا تهیه گزارش و در مجموع امر سیاستگزاری است نه مکاتبه برون سازمانی انهم در شرایطی که حق مکاتبه و امضاء با دبیر کل است .

رییس ، معاون و اعضای کمیته ها توسط رییس فدراسیون منصوب میشوند و باید کلیه پیشنهادات خود را از طریق دبیر کل به هیات رییسه تقدیم کنند و در کل زیر مجموعه تلقی میگردند بنابراین با توجه به مواد پیش گفته اساسنامه و عرف و آداب اداری صلاحیت مکاتبه مستقیم با سازمان صدا و سیما را نداشته و از حوزه وظایف و اختیارات این کمیته خارج است .

فرهاد خراسانی . حقوق دان

صداوسیما

عابدینی

فدراسیون فوتبال

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی