پرسپولیس ویک نقد فنی

پرسپولیس ویک نقد فنی

این روزها بازی های پرسپولیس آنچنان که باید وشاید هوادار رابه وجد نمی آورد وهمه از دفاع اتوبوسی حریفان گلایه می کنند اماسوال بزرگی که پیش میاد این است:

آیاپارسال تیم ها در آزادی جلوی پرسپولیس سراسر هجوم بودند؟یااین مابودیم که باابزار درست فوتبال خودرا تحمیل می کردیم؟اصولا درمواقعی که حریفان به اصطلاح دفاع اتوبوسی می کند باید از راه های مختلف به آنها ضربه زد که پرسپولیس متاسفانه ابزاری برای اجرای تاکتیک مناسب ندارد. پرسپولیس درفازهجوم با۴عنصرحمله میکند واین۴نفر هرچقدرهم که تواناباشند ازپس بلوک ۹وبعضا۱۰نفره ی دفاعی حریف برنمی ایند دراین جور مواقع دفاع های کناری بایدبااضافه شدن برتری عددی به وجوداورندونقش یک پیستون راایفا کنند. و باoverlapخلق موقعیت کنند قضیه بسیارساده است وقتی حسین ماهینی دردوفصل اخیر وحدود ۶۰بازی درلیگ واسیا فقط۱پاس گل داده چگونه میتواند درحمله به تیم کمک کند ؟وقتی محمدانصاری علی رغم بازی درخشانش درفازدفاع، درحمله پاس گلی نداده چگونه باید انتظار مقابله بادفاع اتوبوسی راداشته باشیم؟راه دیگر وجود بازیکنان بسیار دریبل زن درخط حمله می باشد که عملا تیم ما ازاین عنصرمحروم است حتی وحیدامیری هم بازیکنی رونده است نه تکنیکی،فرشاداحمدزاده نیز با تظاهربه تکنیکی بودن جز توپ لودادن و تاخیر دربازی کاردیگری انجام نمیدهد،بشاررسن اما این خصوصیت راداراست اما چشم پوشی پروفسور از فرشاد انگار سخت ترین کار دنیاست و علامت سوال بزرگ ذهن هوادار.راه دیگرمقابله بادفاع محض شوت زنی هافبک هاست که بااحترام به همه انها هیچکدام این توانایی راندارند حال به این مشکلات بازگشت به سیستم ۴۴۲خطی را اضافه کنید ،سیستمی که باعث شده حتی درتهران هم باصلابت نباشیم. اصولا درتمام دنیا اگر تیمی بادوهافبک دفاعی بازی می کندحتما باید یکی از انها پابه توپ و رونده باشد که متاسفانه کمال وربیع خواه کمی منفعل بنظر میرسند ،ربیع خواه نه تنها پاس کلیدی نمیدهد بلکه از ارسال پاس های قطری ۶۰متری که توانایی بدیهی هافبک های دفاعی است عاجز است . پارسال هم دربازی باگسترش  و همچنین نفت ابادان دقیقا بازی به همین سبک پیش میرفت اما رامین رضاییان پس از ورود به زمین با ارسال های خودش به اصطلاح کار را دراورد.رامین رفته و برایش ارزوی موفقیت داریم اما ای کاش دفاع های کناری ما بیشتر نفوذ کنند. پس به همین راحتی متوجه می شویم موفقیت اتفاقی نیست و فلسفه ی فوتبالی خوب باید با ابزار مناسب همراه باشد تا خواب را از چشم حریفان بگیرد.اگر میخواهیم پیشرفت کنیم باید ضعف های خودرا بپذیریم .به همین سادگی.........باآرزوی موفقیت برای پرسپولیس کبیر


موسی خواجوی

دفاع اتوبوسی

پرسپولیس

دکتر نصیر :
۱ بهمن ۹۶
دو بازیکن کلیدی ملی پوش که تخصصشون شکستن قفل بازیهای بسته بود یکی رامین با اون سانترهای کات دار  و فرارهای محشرش یکی هم سروش که با توپ گیری ها و دریبلهاش موتور مسلمان و خط هافبک پرسپولیس رو در بازیهای بسته راه می انداخت رو از دست دادیم و الان هم طارمی دیگه مشخصه چرا تیم جلوی تیم های بسته به بن بست می خوره....واقعا جای تاسفه در طول یه سال سه ملی پوش رو از دست دادیم...باید در پایان فصل حتما در پست های دفاع راست هافبک دفاعی قد بلند یک هافبک تکنیکی و یک مهاجم در حد طارمی تیم حتما تقویت بشه...
علیرضا هادیان :
۱ بهمن ۹۶
در کمال احترام جناب خواجوی عزیز 
ما هم معتقدیم نباید در باد نتیجه گیری ها و صدرنشینی که دلیل آن ترکیبی از خوب بودن پرسپولیس و بد و در بحران بودن سپاهان و تراکتورسازی و استقلال و برای مدتی ذوب آهن و حتی اخیرا پارس جنوبی و غیره است ، خوابید اما با برخی سخنان شما موافق نیستم. 
ابتدا انتظار است بررسی شود در چنین بازیهایی آیا برانکو تمام عناصر اصلی خود و مدنظر شما را یکجا در اختیار داشته است یا خیر! که قطعا پاسخ منفی است. نبود همزمان دو یا چند بازیکن از میان شجاع و وحید و فرشاد و کمال و رسن و علیپور و حتی در بازی آخر رییع خواه بعلت محرومیت های بی رویه و در بعضی مواقع تحمیلی و محرومیت طارمی بعد هم جدایی این بازیکن طبیعتا انجام تغییرات فراوانی را به برانکو تحمیل می کند که اتفاقا در برخی از این پست ها برخی از همان تیم های موسوم به دفاع اتوبوسی دارای نقطه قوت اند! مثال بارز بازی اخیر با گسترش فولاد است که نفوذ و دربلینگ بازیکن گسترش از نقطه کمبود کمال و ربیع خواه شروع و منتهی به پاس در عمق و تک به تک شدن مهاجم گسترش با بیراموند و گل گسترش فولاد شد. در این بین دفاع های مرکزی با آفسایدگیری غلط و حتی بیراموند با ذهنیت آفساید مقهور مهاجم این تیم شدند. از طرفی بنظر نمی رسد منشاء هنوز توانسته باشد انتظارات را برآورده کند و دریبلینگ و چرخش ها و نفوذها و کورس های طولانی سال پیش خود در پیکان را تکرار کند با آنکه تلاش خود را با توجه به قدرت بدنی بالایی که دارد در درگیری های من تو من با حریف و تصاحب توپ ، می کند.  که باید چرخش های خود بعد تصاحب توپ و دیدن علیپور! یا سرعت در حل توپ را چاشنی آن کند. معمولا سیستم دفاع اتوبوسی با ضد حملات از نوع ضد حملات گسترش فولاد و صنعت نفت آبادان همراه است بنابراین انتظار داشتن از دفاع های کناری چون انصاری و ماهینی که در برگشت نه مانند رامین اند نه مانند صادق محرمی به این سبک که در متن گفته شده ، زیان بار بنظر می رسد هرچند در بازیهای اخیر برانکو به هردوی اینها ظاهرا اجازه نفوذ بیشتر و شرکت در حملات را داده است. 
شاید آمار ۲۴ یا ۲۶ سانتر و ۱۲ شوت و ۴ موقعیت خطرناک پرسپولیس برانکو مقابل تیم فیروز کریمی که یکی از همان شوت ها توسط نعمتی به گل نشست نشانگر آن باشد که نظر شما در مورد نحوه بازکردن دفاع چندلایه چنین تیم هایی در پرسپولیس برانکو در حال اجراست. البته هنوز ارسالهای محرمی از صلابت و دقت ارسالهای رامین برخوردار نیست تا توپ را با دقت در منطقه مابین ۶ و ۹ قدم که محل تعارف دفاع و دروازه بان است! ارسال کند. هرچند در صورت معدود اجراها نیز علیپور و منشاء همانند طارمی مانند همان بازی سال پیش با صنعت نفت که توپ ازسالی رامین را گل کرد ، نتوانسته اند فضایی بهتر از فضای بالای دروازه یا کنار دروازه را نشانه روند. (مثل ضربه ای که علیپور با بی دقتی در بازی گسترش فولاد گل نکرد و به کنار دروازه زد) این همان روشی است که بارسا و بالاخص رئال توسط آن در حد فاصل دو سه متری بین دفاع ها و دروازه بان (همان فضای تعارف دفاع دروازه بان) بارها دروازه اتلتیکو را باز کرده اند. 
شاید در صورت داشتن تمام عناصر اصلی ، هنوز نیاز به یک مهاجم ششدانگ دیگر احساس می شود وگرنه بنظر این حقیر برانکو کاملا شرایط فوق برای شکستن دفاع اتوبوسی حریف را پیش از ضربه آخر از شاگردانش خواسته است. 
در رابطه با سیستم ۴-۲-۳-۱ کنونی یا ۴-۴-۲ خطی و خروج از ۴-۴-۲ لوزی نیز باید گفت شاید برانکو که با دست یابی به فاصله امتیازی متناسب از رقیبان تقریبا قهرمانی تیمش را مسجل می داند ، نیازی به بردهای با اختلاف گل بالا نمی بیند و بیشتر دنبال گل نخوردن و بعضا حفظ نتیجه است. در همین بازی آخری در نبود کمال و ربیع خواه بنظر با تک هافبک دفاعی بازی کردیم! که گل هم خوردیم و اگر گل دقیقه آخر نبود شاید بازنده هم می شدیم. شاید لازم بود برعکس صحبت شما از احمد نوراللهی و ماهینی توأما به جای کمال مصدوم و ربیع خواه محروم استفاده می کردیم. فراموش نکنیم احمد قدرت شوت زنی و حمل توپ و پرکردن جای محسن مسلمان را در هنگام پیشروی این بازیکن را دارد به شرطی که به شرایط آرمانی خود بازگردد. رسن هم بیشتر بعنوان جایگزین محسن جواب می دهد نه فرشاد احمد زاده. 
سروش :
۱ بهمن ۹۶
به قدری این نقد از روی بغض و کینه نوشته شده که فکر کنم نگارنده آن ضدیت و دشمنی شدیدی با پرسپولیس دارد.
بر خلاف نظر نگارنده، اینجانب اعتقاد دارم که کمال کامیابی نیا بسیار رو به جلو حرکت می کند. تعداد گل های زده کمال به عنوان هافبک دفاعی گویای ادعای بنده است.
وظیفه ربیع خواه صرفا اختلال در حرکت هافبک های تیم مقابل و البته پر کردن خلا دفاع های کناری در زمان حمله هست.
فرشاد احمدزاده به واسطه نفوذهای غیرمنتظره اش دفاع های کناری حریف را از نفوذ و حمله باز می دارد.
در رابطه با محمد انصاری، ذکر همین یک نکته کافی هست که از زمانیکه انصاری به دفاع چپ منتقل شده، کیفیت حرکات رو به جلوی وحید امیری به میزان قابل ملاحظه ای افزایش یافته است.
آقای نگارنده، نقد باید سازنده باشد وگرنه هر کسی قادر هست دست به قلم شود و کورکورانه تخریب کند.
یاد بگیریم سازنده باشیم نه مخرب. 
vahid m :
۱ بهمن ۹۶
سلام
ممنون از مطلب به جا
واقعا حرف دل ما هوادارها همینه و امیدوارم مربی محبوب ما هم در نگرش خود تغییراتی بده و اصرار به استفاده از بازیکن های خاص را فراموش کنه
باور کنید سیامک و بشار و صادق و شایان بازیکن های جوان و خوبی هستند که باادامه روند نیمکت نشینی به بازیکن های معمولی تبدیل میشند و نابود میشند
به امید موفقیت های بیشتر پرسپولیس 
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی